RT America

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
RT America
RT America Logo.png
CountryUnited States
NetworkRT
HeadquartersWashington, D.C.
Programming
Language(s)English
Picture format1080i HDTV
(downgraded to letterboxed 480i for the SDTV feed)
Ownership
Owner(ANO) TV-Novosti (on behalf of T&R Productions)
Sister channelsRT International
RT France
RT UK
RT Arabic
RT Documentary
RT en Español
RT Deutsch
History
LaunchedFebruary 2010 (2010-02)[citation needed]
ClosedMarch 3, 2022 (2022-03-03)

RT America was a U.S.-based news channel headquartered in Washington, D.C. Owned by TV Novosti and operated by production company T&R Productions,[1] it was a part of the RT network, a global multilingual television news network based in Moscow funded by the Russian government.[2][3][4] The channel said it reached an audience of 85 million people in the United States, but this figure is disputed.[5] It was distributed through select cable providers, over-the-top services, a live stream through its website, and three low-power digital subchannels.[6] Since the channel's closure, viewers who tune into the cable channel or their live stream are being shown a live feed of an RT International broadcast instead.[7]

Among the channel's shows at its closure included: Dennis Miller + One with Dennis Miller, CrossTalk with Peter Lavelle and The Keiser Report with Max Keiser. Other shows included News with Ed Schultz (2016–2018) and Larry King Now (2012-2020). Additional personalities included Rick Sanchez, Stacy Herbert, Chris Hedges, Jesse Ventura, Sean Stone, Lee Camp, Mike Papantonio and Ben Swann.

Incidents centered upon RT America include Breaking the Set host Abby Martin's 2014 statement of her opposition to Russia's intervention in Ukraine,[8] which was followed the next day by anchor Liz Wahl's on-the-air resignation, which she issued on account of her belief that RT was a propaganda machine for President Vladimir Putin.[9] In 2017, David Z. Morris wrote in Fortune that, "in its early years, RT provided a platform for various fringe theories or simply false narratives in American public discourse [...] according to a[n unnamed] social network analyst interviewed by the [New York] Times, RT isn't simply a platform for a right-wing agenda. Rather, it fuels fringe viewpoints across the political spectrum, providing grist for libertarian, far-left, and anti-globalization factions as well."[10] James Kirchick wrote in The Washington Post that the channel was "not a 'news service' in any meaningful sense of the term".[11]

After losing the majority of its cable and satellite coverage following the 2022 Russian invasion of Ukraine, the channel ceased operations of all live programming on March 3, 2022, with T&R Productions indicating the layoffs of all off- and on-air staff would be permanent.[12]

History[edit]

The channel was launched in the United States in February 2010[citation needed] as RT was looking to increase its reach. It was launched along with Rusiya Al-Yaum in 2007, the Spanish-language channel RT Actualidad in 2009, and the RT Documentary channel in 2011.[13]

In October 2017, after the United States Department of Justice insisted that RT America register as a "foreign agent" under the Foreign Agents Registration Act (FARA), the Russian Justice Ministry declared "foreign agents" several U.S.-government funded media outlets, including the Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, and CNN.[14][15] RT America's editor in chief, Margarita Simonyan, said that it would comply with the demand in order to avoid further legal action by the U.S. government,[16] but blasted the move noting that registration also resulted in the TV channel losing its Congressional press credentials,[17] and undermined assertions by the U.S. Department of Justice that FARA registration would not have any effect on the channel's ability to operate in the United States.[15]

Termination[edit]

The network was removed from the services offered by DirecTV on March 1, 2022, following Russia's invasion of Ukraine, with Ora Media pausing production on several shows it produced for RT America.[18] Dish Network dropped the channel on March 4.[19]

After losing the majority of its cable and satellite coverage, the channel ceased operations of all live programming on March 3, 2022, with T&R Productions indicating the layoffs of all off- and on-air staff would be permanent.[7]

Views and opinions[edit]

A 2017 report by the United States Intelligence Community characterized RT as "the Kremlin's principal international propaganda outlet" and said that RT America had been set up as an autonomous nonprofit organization to avoid FARA's registration requirement.[20][21]

According to David Z. Morris, writing in Fortune magazine in 2017, "in its early years, RT provided a platform for various fringe or simply false narratives in American public discourse," with guests on the network "arguing that the 9/11 attacks were a CIA conspiracy and that Osama bin Laden's death was faked."[10] According to him, "RT America has been more likely to highlight legitimate but marginalized political perspectives, and further blurs the line between propaganda and commentary by employing respected U.S. journalists such as Chris Hedges, Ed Schultz, and Larry King."[10] He also added that during the 2016 U.S. presidential election campaign, RT published conspiracy theories about the murder of Seth Rich to undermine the Hillary Clinton campaign. Some of these gained traction on social media and were distributed around the internet.[10]

National Public Radio has accused the channel of being pro-Trump during the Trump's presidency, and typically has been an accused of being a conservative-leaning channel.[22]

In their investigation of alleged Russian meddling in the U.S. 2016 elections, the U.S. intelligence services stated that they had "high confidence" that RT was involved in a campaign ordered by President Vladimir Putin. The New York Times reported their findings in 2017 indicating that "the attack was carried out through the targeted use of real information, some open and some hacked, and the creation of false reports, or 'fake news,' broadcast on state-funded news media like RT and its sibling."[23]

James Kirchick wrote in The Washington Post in September 2017 that "RT is not a 'news service' in any meaningful sense of the term. Reputable news services don't employ Illuminati correspondents. RT has no regard whatsoever for basic journalistic values like objectivity or the pursuit of truth."[11] Kirchick was a guest in August 2013 to talk about Chelsea Manning, and used the opportunity to "speak out against the horrific anti-gay legislation" which had recently been approved by President Putin. The clip went viral on social media.[24]

William Broad of The New York Times wrote about the network's coverage of 5G, the mobile phone technology. Broad said the network aired seven programs in 2019 on the subject up to mid-April that year. One of these, entitled A Dangerous 'Experiment on Humanity', Broad commented, linked 5G "signals to brain cancer, infertility, autism, heart tumors and Alzheimer's disease — claims that lack scientific support".[25] According to Broad, the channel focused on Vaxxed: From Cover-Up to Catastrophe, a 2016 film by the British anti-vaccine campaigner Andrew Wakefield, to echo the charge by an unnamed black minister in Los Angeles who was seen in a video addressing an audience and, according to Broad, saying that "childhood immunizations had caused autism in 200,000 black children."[26] Domestically, in Russia itself, President Putin is a firm advocate of vaccinations.[27]

An Oxford University study interviewing 23 of RT's journalists noted that it regularly hired personalities with little or no experience, often making employment offers before they graduated from college, so that it could influence their work more easily. One of its leading personalities, Rachel Blevins, was recruited from her work on fringe websites and radio networks; she accepted the RT offer largely because it was in line with her philosophies far more than other American networks, and she continued to defend the network until and after its demise.[28]

Former programming[edit]

Former personalities[edit]

Incidents[edit]

ODNI Statement on Declassified Intelligence Community Assessment of Russian Activities and Intentions in Recent U.S. Elections

Abby Martin statement[edit]

On March 4, 2014, Breaking the Set host Abby Martin (whose show was at the time produced by RT America), speaking directly to her viewing audience during the show's closing statement, said that although she worked for RT, she was against Russia's intervention in Ukraine. She said that "what Russia did is wrong", as she is against intervention by any nation into another country's affairs.[8] Later, Martin asserted that RT still supported her despite her differences of opinion with the Russian government.[31] RT's press office suggested that Martin would be sent to Crimea, and responded to accusations of propaganda, stating "the charges of propaganda tend to pop up every time a news outlet, particularly RT, dares to show the side of events that does not fit the mainstream narrative, regardless of the realities on the ground. This happened in Georgia, this is happening in Ukraine".[32][note 1]

Glenn Greenwald said that American media elites love to mock Russian media, especially RT, as being a source of shameless pro-Putin propaganda, where free expression is strictly barred. Agreeing the "network has a strong pro-Russian bias", he suggested that Martin's action "remarkably demonstrated what 'journalistic independence' means".[33]

Liz Wahl resignation[edit]

RT America broadcast with former anchor Liz Wahl

The day after Martin's statement, RT America anchor Liz Wahl resigned on air, which she said was due to her belief that RT was a propaganda machine for President Vladimir Putin.[34] She stated:[35][9]

I cannot be part of a network funded by the Russian government that whitewashes the actions of Putin. I am proud to be an American and believe in disseminating the truth. And that is why, after this newscast, I am resigning.[9]

Wahl said that what "broke" her was that RT censored a question from her interview with Ron Paul about "Russia's intervention in Ukraine".[citation needed]

In response, RT released a statement: "When a journalist disagrees with the editorial position of his or her organization, the usual course of action is to address those grievances with the editor, and, if they cannot be resolved, to quit like a professional. But when someone makes a big public show of a personal decision, it is nothing more than a self-promotional stunt. We wish Liz the best of luck on her chosen path".[36]

In a March 2014 Politico article, Wahl expanded on her resignation statement, saying, "For about two and a half years. I'd looked the other way as the network smeared America for the sake of making the Kremlin look better by comparison, while it sugarcoated atrocities by one brutal dictator after another."[9]

When asked by Brian Stelter, host of CNN's Reliable Sources, about a clip of her interviewing a guest on RT, Wahl responded,

They get these extreme voices on that have this kind of hostile toward the West viewpoints towards the world, very extremist. These are the people that they have on. And when I was on the anchor desk, they would instruct you to egg on these guests and try to get them, you know, rallied up, to really fire off their anti-American talking points. Listen, I'm all about exposing government corruption. I'm all about being critical of the government. But this is different. This is promoting the foreign policy of somebody that has just invaded a country, has invaded the country and is then lying about it, is using the media as a tool to fulfill his foreign policy interests. And RT is part of Putin's propaganda network and it's very, very troubling in the wake of what is going on in Ukraine today.[37]

C-SPAN interruption[edit]

On January 12, 2017, during a live House of Representatives debate on the Securities and Exchange Commission, C-SPAN 1's live broadcast was suddenly interrupted by a cut-in of RT America. C-SPAN explained the interruption as a technical malfunction, blaming it on an internal routing error, that moved the RT America feed from an internal monitor within C-SPAN used to monitor the network alongside others to the broadcast feed for C-SPAN 1.[38]

RT stated that while it was testing its systems in preparation for the inauguration of Donald Trump, its signal was "mistakenly routed onto the primary encoder feeding C-SPAN 1's signal to the internet, rather than to an unused backup."[39]

See also[edit]

Notes[edit]

References[edit]

  1. ^ Kang, Cecelia (March 12, 2022). "What It Was Like to Work for Russian State Television". The New York Times. Retrieved March 13, 2022.
  2. ^ "Question That: RT's Military Mission: Assessing Russia Today's role as an "information weapon"". Atlantic Council, Digital Forensic Research Lab. January 7, 2018 – via Medium.
  3. ^ Julia Ioffe (September–October 2010). "What Is Russia Today? The Kremlin's propaganda outlet has an identity crisis". Columbia Journalism Review.
  4. ^ Fisher, Max (June 13, 2013). "In case you weren't clear on Russia Today's relationship to Moscow, Putin clears it up". The Washington Post. Retrieved July 31, 2016.
  5. ^ Erickson, Amanda (January 12, 2017). "If Russia Today is Moscow's propaganda arm, it's not very good at its job". The Washington Post. Retrieved August 25, 2019. Archived on 12 January 2017.
  6. ^ List of RT affiliates from rabbitears.info, retrieved January 23, 2022
  7. ^ a b Barr, Jeremy (March 3, 2022). "RT America goes off the air amid backlash to Kremlin-funded media". Washington Post. Retrieved March 12, 2022.
  8. ^ a b Greg Botelho (March 5, 2014). "State-funded news anchor Abby Martin: 'What Russia did is wrong'". CNN.
  9. ^ a b c d Wahl, Liz (March 21, 2014). "I Was Putin's Pawn". Politico. Archived from the original on March 22, 2014.
  10. ^ a b c d Morris, David Z. (September 17, 2017). "Inside RT, Russia's Kremlin-Controlled Propaganda Network". Fortune.
  11. ^ a b Kirchick, James (September 20, 2017). "RT wants to spread Moscow's propaganda here. Let's treat it that way". The Washington Post. Retrieved January 11, 2019.
  12. ^ Darcy, Oliver (March 3, 2022). "RT America ceases productions and lays off most of its staff". CNN. Retrieved March 3, 2022.
  13. ^ Nikolaus von Twickel, "Russia Today courts viewers with controversy", The Moscow Times, March 23, 2010.
  14. ^ Life as a 'foreign agent': Inside Russia's crackdown on free speech: Instead of overt brutality, the latest campaign is being waged quietly with a vague legal tool: a law regulating the activities of so-called foreign agents. Matthew Bodner. NBC News. 17 October 2021. Accessed 19 February 2022. Archived.
  15. ^ a b U.S. Congressional Press Office Strips RT Of Credentials. Radio Free Europe/Radio Liberty. 30 November 2017. Accessed 19 February 2022. Archived.
  16. ^ Stubbs, Jack; Gibson, Ginger (November 13, 2017). "Russia's RT America registers as 'foreign agent' in U.S." Reuters.
  17. ^ Gold, Hadas. "Congressional press office yanks RT's credentials". CNNMoney. Retrieved November 30, 2017.
  18. ^ Johnson, Ted (March 1, 2022). "DirecTV Drops RT America In Wake Of Russian Invasion Of Ukraine; Ora Media Pauses Production On Dennis Miller, William Shatner Shows". Deadline Hollywood. Penske Media Group. Retrieved March 1, 2022.
  19. ^ Nickinson, Phil (March 4, 2022). "Dish and Sling TV Also Drop Russia Today Channel". Digitialtrends. Retrieved March 6, 2022.
  20. ^ "Assessing Russian Activities and Intentions in Recent US Elections" (PDF). United States Intelligence Community. January 6, 2017.
  21. ^ Ewing, Phillip (February 10, 2017). "5 Things On Michael Flynn, Russia and Donald Trump". NPR.
  22. ^ "'RT America': The One News Outlet for Which Trump Retains an Unexpected Affinity". NPR.org.
  23. ^ Erlanger, Steven (March 8, 2017). "Russia's RT Network: Is It More BBC or K.G.B.?". The New York Times. Archived from the original on March 9, 2017. Retrieved January 11, 2019.
  24. ^ Pompeo, Joe (September 20, 2019). "Russia Goes Viral: How the RT Network Built a U.S. Audience". New York. Retrieved April 12, 2019.
  25. ^ Broad, William J. (May 12, 2019). "Your 5G Phone Won't Hurt You. But Russia Wants You to Think Otherwise". The New York Times. Archived from the original on May 20, 2019. Retrieved May 12, 2019.
  26. ^ Broad, William J. Putin's War on U.S. Science. [Science Desk]. The New York Times, Late Edition (East Coast). New York, N.Y. 14 April 2020. p.D1. Accessed 29 January 2022.
  27. ^ Broad, William J. (April 14, 2020). "Putin's Long War Against American Science". The New York Times. Archived from the original on April 13, 2020. Retrieved April 16, 2020.
  28. ^ Wilde, Forrest (March 14, 2022). "How a 27-Year-Old Texan Became the Face of Russia's American TV Network as It Imploded". Texas Monthly. Retrieved March 18, 2022.
  29. ^ RT America (October 13, 2016), 'America's Lawyer': Attorney and radio talk show host Mike Papantonio joins RT America, retrieved July 27, 2018
  30. ^ RT America (July 5, 2018), Remembering Ed Schultz, retrieved July 27, 2018
  31. ^ "Ukraine conflict perspectives and Washington's shadow lobbyists". RT. March 4, 2014.
  32. ^ Graves, Lucia (March 4, 2014) "RT Defends Host Abby Martin, Responds to Accusations of Pro-Putin Propaganda", National Journal; retrieved April 11, 2014
  33. ^ Greenwald, Glenn (March 4, 2014) "RT Host Abby Martin Condemns Russian Incursion Into Crimea – On RT", The Intercept Retrieved March 21, 2014
  34. ^ "Russia Today TV presenter Liz Wahl quits on air". BBC News. March 6, 2014.
  35. ^ RT America (March 5, 2014), RT America's Liz Wahl resigns live on air, retrieved July 28, 2016
  36. ^ "RT reacts to anchor Liz Wahl quitting on air". RT International. Retrieved April 14, 2017.
  37. ^ Brian Stelter (March 24, 2014). "Putin TV in Chaos". CNN.
  38. ^ Bromwich, Jonah Engel (2017). "C-Span Online Broadcast Interrupted by Russian Network". The New York Times. ISSN 0362-4331. Archived from the original on January 12, 2017. Retrieved November 30, 2017.
  39. ^ Spangler, Todd (January 19, 2017). "Facebook Restores Kremlin-Funded RT Posting Privileges After Temporary Block". Variety. Retrieved November 30, 2017.

External links[edit]