WTVQ-DT

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search
WTVQ-DT
WTVQABC36LOGO.png
Wtvq dt2 2014.png
Lexington, Kentucky
United States
ChannelsDigital: 27 (UHF)
Virtual: 36
BrandingABC 36; ABC 36 News
MyKentuckyTV (on DT2)
Programming
Affiliations
Ownership
OwnerMorris Multimedia
(WTVQ-TV, LLC)
History
First air date
June 2, 1968
(53 years ago)
 (1968-06-02)
Former call signs
WBLG-TV (1968–1973)
WTVQ-TV (1973–2009)
Former channel number(s)
  • Analog:
  • 62 (UHF, 1968–1980)
  • 36 (UHF, 1980–2009)
  • Digital:
  • 40 (UHF, 2000–2019)
DT2:
Local weather (2005−2006)
DT3:
Local weather (2006−2011)
Antenna TV (2011−2016)
DT4:
Laff (2016−2021)
DT6:
Antenna TV (2016–2018)
DT7:
Grit (2017−2021)
Technical information
Licensing authority
FCC
Facility ID51597
ERP487 kW
HAAT285 m (935 ft)
Transmitter coordinates38°2′3″N 84°23′39″W / 38.03417°N 84.39417°W / 38.03417; -84.39417
Links
Public license information
Profile
LMS
Websitewww.wtvq.com

WTVQ-DT, virtual channel 36 (UHF digital channel 27), is a dual ABC/MyNetworkTV-affiliated television station licensed to Lexington, Kentucky, United States. The station is owned by Morris Multimedia. WTVQ-DT's studios and transmitter are located on the outer loop of Man o' War Boulevard (KY 1425) in the Brighton section of Fayette County, across Winchester Road from the studios of unrelated station WKYT-TV.

History[edit]

WBLG-TV[edit]

Construction[edit]

On October 8, 1965, WBLG-TV, Inc. filed an application with the Federal Communications Commission to build a new television station on channel 62, the last commercial frequency available in the Lexington market. WBLG-TV, Inc. was a 50-50 partnership between Lexington-area businessman Roy White and Reeves Broadcasting Corporation. White already owned local radio station WBLG (AM 1300), and would act as the entity's new president and general manager. Reeves chairman J. Drayton Hastie served as the chairman of WBLG-TV, Inc. Reeves owned existing television stations in Huntington, West Virginia and Charleston, South Carolina, as well as radio stations in Baltimore. The owners estimated the cost of constructing the station would be in excess of $1 million, and the station would be equipped to broadcast in color from the start.[1]

On June 24, 1966, WBLG-TV's application was designated for hearing alongside a competing application from Kentucky Central Life Insurance Company (owners of WVLK radio).[2] However, on Friday, January 27, 1967, Kentucky Central Life announced that it would purchase existing station WKYT-TV (channel 27) from Taft Broadcasting for $2.5 million, all but guaranteeing that the channel 62 allocation would be granted to WBLG-TV, as FCC regulations of the day barred one entity from owning more than one television station in a market.[3] With no other applicants for the channel 62 allocation, the FCC granted initial approval of the station's application on July 28, 1967.[4]

Architectural rendering of WBLG-TV's original broadcast facilities, still in use by WTVQ-DT today.

Meanwhile, the WBLG-TV partnership acquired land at the intersection of Winchester Pike and Bryant Road (now Man o' War Boulevard), which would serve as the new studio and transmitting facilities for the station.[5] As the area surrounding the proposed site was primarily agricultural in nature, and the site was previously used as a farm, the land needed to be rezoned before construction could begin.[6] Approval for the rezoning came on November 10, 1967, despite objection from two local residents who lived near the proposed location. Central to their complaints was the proposed 990-foot (302 m) tower, which they felt was "unsightly"; they were also concerned that the tower might fall. Approval was granted on the condition that the entrance/exit to the station be on Bryant Road only, and that screening devices be provided between the station and adjacent residences.[7] The building permit for the actual building then came on December 12, 1967, with approval being granted for a one-story structure on the site, built by Eubank and Steele Lumber Company at a cost of $149,000.[8] This site is still being used by the station today, albeit with a few expansions over the years.

WBLG-TV signs-on[edit]

The station launched at 9:30 a.m. on June 2, 1968 as an ABC affiliate, broadcasting from the highest above sea level tower in Kentucky.[9] Lexington's then-Mayor Charles Wylie was on hand with White and daughter Barbara to throw the switch that brought the station on the air.[10] WBLG-TV originally branded as "The ENTERTAINMENT Channel–62 WBLG-TV".[11] WKYT, the former primary affiliate of ABC, became the market's CBS affiliate in January, ahead of WBLG-TV's sign-on.[12] By the station's eighth week on-the-air, it had already managed to capture a 30% share of the primetime audience in the market according to a station-commissioned American Research Bureau survey, putting it on par with the other two local stations.[13] On Saturday, September 7, 1968, It Takes a Thief star Malachi Throne and Ed Allen Time host Ed Allen appeared at a public open house at the station's studios to officially "Grand Open" WBLG-TV.[11][14] The FCC granted WBLG-TV its permanent license on August 5, 1970.[15]

On May 7, 1973, it was announced that WBLG-TV would be sold to New Orleans-based Starr Broadcasting Group, Inc. at a price exceeding $2 million. Starr was headed by company president Peter M. Starr, with William F. Buckley Jr. serving as Starr's chairman of the board. Starr had owned WCYB-TV in Bristol, Virginia and radio stations in Arkansas, California, Kansas, New Jersey, South Dakota, Tennessee, and Texas. It was also in the process of purchasing KHVH-AM-TV in Honolulu at the same time. This came after talks to merge Reeves' holdings into Starr failed.[16] Control was transferred on November 14, 1973.[15] WBLG radio was not affected by this sale, and was subsequently sold the following summer to North Carolina-based Village Communications.[17]

WTVQ-TV[edit]

New owners, new call letters[edit]

The new owners immediately sought to make their mark on their new purchase. The first such step came when the present WTVQ-TV call letters were adopted on December 20, 1973.[15] Starr would also move its corporate base of operations to Lexington shortly after the acquisition of WTVQ was completed.[18] In December 1974, WTVQ applied to operate a translator on channel 58 in Frankfort, which at the time was a part of the Louisville market.[19] In 1975, WTVQ became the first television station in Lexington to experiment with 24-hour operations when it aired Blockbuster Movie Madness, which delivered four feature films from the late-evening hours right through the next morning.[20] By 1978, WTVQ had become Lexington's first television station to implement electronic news gathering and shoot its stories on tape, whereas its competitors were still shooting with film.[21]

Move to channel 36; sale to the Disney family[edit]

However, Starr began to pour the foundation for the biggest move in the station's history, literally. In January 1977, WTVQ petitioned the FCC to allow them to move to channel 36, in a move the station said was needed to evenly compete with WLEX-TV (channel 18) and WKYT-TV. The station noted that channel 62 suffered from technical interference and signal quality issues due to its higher position on the dial. To make the move happen, two unused allocations would need to be moved. Channel 36 would need to be moved from Portsmouth, Ohio into Lexington; channel 55 would be re-located from Glasgow, Kentucky to Portsmouth to fill the void, then the soon-to-be-discarded channel 62 allocation would be moved from Lexington to Glasgow. Kentucky Educational Television, the statewide PBS member, initially opposed the move, fearing that they would lose potential viewers who were tuning their dials to channel 62, who may have stopped on channel 46 (where Lexington station WKLE broadcasts) to sample programming that might have interested them.[22] On May 3, 1979, the move to channel 36 was officially given the green light by the FCC. The FCC gave the station one year from June 4 to make the move. While objections were lodged from potential station owners in the Louisville and Florence areas, they were rejected by the FCC, believing that the public would be better served by having WTVQ on channel 36.[23]

Meanwhile, in May 1978, Starr announced that it would be acquired by Los Angeles-based Shamrock Broadcasting Inc. in a $21.6 million all-cash, all-stock deal. Shamrock was wholly owned by Roy Disney, nephew of Walt and son of Walt's brother Roy.[24][25] The FCC approved the transaction on June 8, 1979[26] and it closed on July 18.[27] The deal had been held up as Buckley and three other company principals were being investigated by the Securities and Exchange Commission for defrauding and misleading investors. Buckley agreed to pay back $1.4 million in cash and stock to shareholders and not serve as a director of any publicly traded company for five years. Buckley denied any wrongdoing.[28]

"We want to demonstrate that the way things were done here in the past is not the way Shamrock operates."

Bruce F. Johnson, Shamrock president and chief executive officer, February 1980, outlining the changes the new ownership planned on making to WTVQ[29]

WTVQ, now under Shamrock, began to prepare for its move to channel 36 by making station wide changes that included the firing of then-general manager Jeff Evans (blamed on heavy turnover in the months following Shamrock's takeover of the station), the first building expansion in the station's history with new equipment (estimated to cost between $1.3 to $2 million), a $300,000 investment into the news department, an expansion of the 5:30 p.m. evening news from a half-hour to a full hour, and a "major emphasis on public affairs and community involvement". Shamrock's president and CEO, Bruce F. Johnson, vowed to "demonstrate that the way things were done here in the past is not the way Shamrock operates".[29][30]

Morale in the newsroom was high; newly hired news director Clark Edwards noticed that "people were going about their jobs with a new drive after the change".[31] Longtime weatherman Frank Faulconer, the only on-air personality remaining after the resignations, left for WKYT to help launch the station's new morning show, where he had hoped to "finish out my career".[32] Faulconer worked at WKYT for exactly two days in February before returning to WTVQ and resuming his usual weeknight weather duties.[33]

However, a setback occurred as new news director Edwards would resign after just ten days on the job. Station officials were concerned that he had been falsifying details about his background – specifically claiming that he had held a doctorate degree in political science. When management asked Edwards to present proof of this, he was unable.[34]

The change to channel 36 was originally scheduled to take place on June 1, but had to be postponed due to delays from RCA, the manufacturer of the new $1 million channel 36 transmitter.[35] Finally, on Saturday, June 21, 1980, WTVQ-TV signed off channel 62 for the last time just after midnight.[36] Riggers began removing the channel 62 antenna from the station's tower, and installed the new channel 36 antenna. Management boasted that the new signal, double the power output of the channel 62 signal, would fill-in holes in the station's coverage area. The station claimed that the new 2,150,000-watt signal was the most powerful in the commonwealth. Some areas of Lexington, such as Chevy Chase, would be able to receive a clear signal from the station for the first time ever. CEO Johnson stated that Shamrock was investing over $2 million for these signal improvements. New newscast opening music and on-air imaging would accompany the channel change.[37]

Management had hoped to be on the air by Monday, June 23, in time to broadcast that evening's ABC primetime lineup.[38] However, the crew realized that the channel 62 antenna was heavier than they realized, which required them to remove it in sections. That, along with high winds on Tuesday, delayed the sign-on of channel 36 to Wednesday, June 25.[39] Channel 36 beamed to life for the first time in Lexington at 2:18 p.m. with a test pattern. 40 minutes later, the National Anthem was broadcast, completing the move to channel 36.[40] WTVQ's old channel 62 transmitter was sold to a group that intended on starting a new station on channel 61 in Ashland, Kentucky (the transmitter would be retuned for use on that channel).[38] Channel 62, whose allocation would remain licensed to Lexington and was not moved to Glasgow as originally proposed, would later be re-used by short-lived independent station WLKT-TV[41] and subsequent low-powered station WBLU-LP[42] before becoming permanently vacant following the 2009 transition to digital TV.

Months after the move to channel 36 and improved product, tragedy struck at the station. 28-year-old weekend anchor Tom Howell died when his car collided with a city sanitation truck that ran a stop sign. Howell had been with the station less than a year.[43]

In June 1981, due to a poor showing in the May ratings book, the station dropped Nightline and replaced it with reruns of All in the Family.[44] General manager Bill Service noted that the reruns ABC had previously been programming in the timeslot fared better locally than Nightline was.[44] The station received over 75 phone calls and 25 letters from viewers expressing displeasure with the move.[45] Nightline was restored to the schedule on August 17, at a new, later midnight timeslot, with the All in the Family reruns remaining in the same timeslot to "please both audiences", according to Service.[45]

The station underwent a $2 million renovation starting in 1985 that doubled the existing office space and created all-new technical facilities.[46] The newly expanded facilities were dedicated in April 1986.[47]

Possible loss of ABC affiliation[edit]

On several occasions throughout its history, the ABC network has studied the possibility of moving its affiliation away from WTVQ, even going so far as to enter into discussions with rival stations about moving its programming there. The first attempt came in the late-1970s, when ABC had become the top-rated television network in the United States. Due to its rising fortunes, the network began to look for stronger affiliates across the country. Lexington was no exception, and in December 1978, The Lexington Herald reported that ABC had talks with WKYT about that station potentially returning to ABC after ten years. Nothing ever materialized from those discussions and WKYT renewed its affiliation with CBS, with WTVQ continuing as Lexington's ABC affiliate. WTVQ had been Lexington's third-rated station since its sign-on and was noted for having marginal production values around this time.[48][49]

In August 1982, top ABC executives visited with WKYT once again, talking with that station's general manager about ending their affiliation with CBS and rejoining ABC.[50] With WKYT turning them down, ABC then turned its sights to WLEX-TV about the possibility of them leaving NBC to join ABC.[50] Nothing ever came of that either, with WLEX's general manager going so far as to say that his station "hasn't been offered a contract with ABC".[50]

We have some concerns about WTVQ's performance in the market. We'll just leave it at that.

George Newi, ABC senior vice president for affiliate relations[51]

Arguably though, the closest WTVQ came to losing its affiliation came in late 1988, when upstart Fox affiliate WDKY-TV (channel 56) approached ABC about becoming the new Lexington affiliate.[51] ABC went as far as to hear formal presentations from it and short-lived independent station WLKT-TV on why the network should move to their station.[51] An optimistic K. David Godbout, WDKY general manager, said "We're doing everything we can to get the affiliation. We're pulling out all the stops."[51] For his station's part, WTVQ acting general manager Jerry Fox seemed to shrug off WDKY's ploy, saying that he didn't "blame them" and adding that if his station was an independent he'd "do whatever I could to survive".[51] When asked why ABC was considering leaving channel 36, George Newi, ABC's senior vice president for affiliate relations matter-of-factly said that "We have some concerns about WTVQ's performance in the market. We'll just leave it at that."[51] The network was also concerned at the amount of programming WTVQ was regularly preempting.[52]

After much deliberation, in January 1989, ABC ultimately agreed to retain WTVQ as its Lexington affiliate. In exchange for keeping the network's programs on its air,[52] WTVQ pledged to improve its newscasts, preempt less of the network's programming, and increase its promotion of network shows.[52] Additionally, ABC would no longer pay the station to air its programming, in one of the earliest cases of a network moving away from the longstanding practice of paying its local affiliates to air its programming on an annual basis.[52] Newi added that all parties "agreed that everything that has happened in the past is in the past".[52]

Sale to Park; subsequent merger with Media General[edit]

On January 30, 1992, Park Broadcasting purchased WTVQ from Shamrock Broadcasting.

In July 1995, Park Communications was sold to Gary B. Knapp and Donald R. Tomlin, Jr. under the name Park Acquisitions. Media General purchased Park Acquisitions and its properties (including WTVQ) in January 1997. On February 26, 2002, it became central Kentucky's first commercial television station to broadcast a digital television signal on UHF channel 40. Soon afterward, it became the area's first commercial digital television channel to broadcast programming in high definition.

Morris Multimedia-era[edit]

On October 29, 2007, Media General announced that it was exploring the sale of WTVQ.[53] On January 22, 2008, the Lexington Herald-Leader mentioned the sale of the station.[54] That headline was confirmed on March 7 when Media General announced it reached an agreement to sell WTVQ to Morris Multimedia for an undisclosed sales price.[55] That price will likely be disclosed with either the FCC or SEC though a media consulting analyst [56] in the $30–35 million range. The sale became final on May 13. In June 2008, Morris Network named Chris Aldridge as General Manager of WTVQ. Aldridge previously served as the station's General Manager from 1992 until 1999.

Local programming[edit]

Newscasts[edit]

WTVQ's newscasts have held many identities over the years. As they were the last station to sign-on in the market, their newscasts have been stuck in third place throughout most of its history, despite many

On WTVQ's early news quality and perception

WTVQ has long had a poor image in the community when it comes to news. When the station first came on the air as channel 62, the news was little more than a joke. It included a news anchor who walked into the newsroom and threw his hat onto a coat rack to begin the evening's newscast. Then there was the sportscaster with the handlebar mustache who knew very little about the major sports but could certainly tell us a lot about rugby.

David Reed, The Lexington Herald television columnist, June 19, 1981[57]

tactics tried by the station over the years to change that. In the late 1970s, WTVQ was derided locally by attempting a tabloid format.

On December 1, 2005, WTVQ launched a 24-hour local weather channel on its second digital subchannel and Insight digital cable channel 436. It moved to a new third digital subchannel on January 1, 2009, when "MyTVQ2" launched. This coincided with a new nightly 10 o'clock newscast called ABC 36 News at 10 that competes with Fox affiliate WDKY-TV whose 10 p.m. news is the highest-rated late local news in the Lexington market. In addition to the new 10 o'clock newscast on WTVQ-DT2, there are repeats of weekday newscasts that aired on the main channel. This includes the Noon news (at 1:00), the 6:00 broadcast (at 6:30) and the 11 o'clock news (at Midnight).[58] WTVQ was the last major network station in Lexington to broadcast their local news in high definition. The 10 p.m. news was soon discontinued. On June 1, 2015, however, the 10 p.m. newscast returned to WTVQ-DT2 as it was rebranded "MyKentuckyTV". On April 2, 2018, WTVQ began airing a half-hour newscast at 9 p.m. on Beattyville-licensed religious independent WLJC-TV. This newscast continued after WLJC moved their Cozi TV affiliation to their main subchannel in late 2018.

Non-news[edit]

In 1976, WTVQ began producing Happy's Hour, a weekday afternoon children's show that was the last of its kind to air on Lexington television. The show's host, Happy the Clown, was portrayed by staff announcer Tim Eppenstein. He was joined by his sidekick Froggy, a frog puppet portrayed by an unidentified puppeteer. Unlike most local children's shows, Happy's Hour did not feature a studio audience with area children. The show proved to be a smash success that led to merchandise sales (including T-shirts, bumper stickers, and even the show's theme song on record) and several guest appearances at community events. Due to shifting economics and program philosophies in the local television industry at the time, as well as an ownership change, Happy's Hour quietly faded away in 1979.[59]

On February 17, 2020, the station debuted the afternoon talk show The Lee and Hayley Show, featuring former WLEX-TV personalities Lee Cruse and Hayley Harmon. The duo had exited the local NBC affiliate the previous year. Cruse and Harmon produce the show through their own company with production services provided by WTVQ.[60]

Notable former on-air staff[edit]

Technical information[edit]

Subchannels[edit]

The station's digital signal is multiplexed:

Channel Video Aspect PSIP Short Name Programming[62]
36.1 720p 16:9 WTVQ-1 Main WTVQ-DT programming / ABC
36.2 WTVQ-2 WTVQ-DT2 / MyNetworkTV
36.3 480i WTVQ-3 True Crime Network
36.4 WTVQ-4 Twist
36.5 WTVQ-5 Court TV Mystery
36.6 WTVQ-6 Quest
36.7 WTVQ-7 QVC
36.8 WTVQ-8 HSN

On October 31, 2008, it was announced that WTVQ-DT2 would become the Lexington market affiliate for MyNetworkTV, replacing WBLU-LP in the wake of WWE's Smackdown! moving to MyNetworkTV; WBLU's low-power status and weak schedule meant that it had little possibility of cable carriage, and the network had to find quickly an affiliate in the market with full-market coverage.[63] On January 1, 2009, WTVQ-DT2 officially became a full-time MyNetworkTV affiliate under the branding "MyTVQ2" after two months of only carrying Smackdown! on Friday nights, with a repeat after the Saturday late news on WTVQ's main channel. It also simulcasted the 24-hour weather channel during overnights until April 2009.

On December 7, 2011, WTVQ replaced 24-hour weather on WTVQ-DT3 with Antenna TV.[64]

On June 1, 2015, WTVQ re-branded WTVQ-DT2 from "MyTVQ2" to "MyKentuckyTV".

In early 2016, WTVQ launched Laff on WTVQ-DT4. Later in the summer, WTVQ launched two more networks: Justice Network (now known as True Crime Network) on 36.3, moving Antenna TV to 36.6, and Escape (now known as Court TV Mystery) on channel 36.5. These were joined by Grit in early June 2017 on channel 36.7, giving the network a new home in the Lexington market after it was dropped by Sinclair-owned WDKY-TV in early 2017. Quest replaced Antenna TV in early 2018, with the Antenna TV affiliation falling to the third sub-channel of Beattyville-based WLJC-TV.

Analog-to-digital conversion[edit]

WTVQ-TV was the first station in Lexington to broadcast a digital signal in 2002. The station shut down its analog signal over UHF channel 36, on February 17, 2009, the original target date in which full-power television stations in the United States were to transition from analog to digital broadcasts under federal mandate (which was later pushed back to June 12, 2009). The station's digital signal remained on its pre-transition UHF channel 40.[65] Through the use of PSIP, digital television receivers display the station's virtual channel as its former UHF analog channel 36.

TV spectrum repack[edit]

WTVQ moved its channel allocation from digital channel 40 to digital channel 27 and remained on virtual channel 36.[66]

References[edit]

  1. ^ "Firm Seeks Third TV Station Here". The Lexington Leader. October 8, 1965. p. 1. Retrieved August 27, 2021.
  2. ^ "FCC To Hold TV Hearings". The Lexington Herald and The Lexington Leader. June 25, 1966. p. 12. Retrieved August 27, 2021.
  3. ^ "Kincaid Buys WKYT-TV". The Lexington Herald and The Lexington Leader. January 28, 1967. p. 1. Retrieved August 27, 2021.
  4. ^ "Initial Okay Given For New TV Station". The Lexington Herald and The Lexington Leader. July 29, 1967. p. 1. Retrieved August 27, 2021.
  5. ^ "Permit Sought For TV Station". The Lexington Leader. September 1, 1967. p. 25. Retrieved August 27, 2021.
  6. ^ "Board To Hear TV Station's Zone Appeal". The Lexington Herald. September 19, 1967. p. 12. Retrieved August 27, 2021.
  7. ^ "Third Local TV Station Gets Go-Ahead On Zoning". The Lexington Herald and The Lexington Leader. November 11, 1967. p. 7. Retrieved August 27, 2021.
  8. ^ "Building Permit Issued For Third Local TV Station". The Lexington Leader. December 12, 1967. p. 6. Retrieved August 27, 2021.
  9. ^ "Channel 62 To Initiate Broadcasting". The Lexington Herald. June 2, 1968. p. 16. Retrieved August 27, 2021.
  10. ^ "Ceremony Marks Telecast Beginning". The Lexington Herald. September 5, 1968. p. 58. Retrieved August 28, 2021.
  11. ^ a b "Channel 62 WBLG-TV Grand Opening (advertisement)". The Lexington Herald. September 5, 1968. p. 58. Retrieved August 28, 2021.
  12. ^ "Now – More Eyes Are On Channel 27 And CBS! (advertisement)". Sunday Herald-Leader. January 14, 1968. p. 27. Retrieved August 27, 2021.
  13. ^ "30 Per Cent Of Audience Now Goes To WBLG-TV". The Lexington Herald. September 5, 1968. p. 58. Retrieved August 27, 2021.
  14. ^ "Malachi Throne To Attend Channel 62 Open House". The Lexington Herald. September 5, 1968. p. 58. Retrieved August 27, 2021.
  15. ^ a b c FCC History Cards for WTVQ-DT
  16. ^ Napier, Sue (May 7, 1973). "WBLG-TV Sold To Firm Which Owns Broadcast Chain". The Lexington Leader. p. 1. Retrieved August 28, 2021.
  17. ^ "2 Local Radio Stations Sold". The Lexington Herald. July 18, 1974. p. 15. Retrieved August 29, 2021.
  18. ^ "Clark W. Davis new president of Starr Group". The Lexington Leader. November 22, 1977. p. A-10. Retrieved August 30, 2021.
  19. ^ Reed, David (December 15, 1974). "Translator Bid Made By Ch. 62". Lexington Herald-Leader. p. 1 (TV Time supplement). Retrieved August 29, 2021.
  20. ^ Reed, David (August 16, 1975). "Movie Fans Can Stay Up Late Again". Saturday Herald and Leader. p. C-1. Retrieved August 29, 2021.
  21. ^ Reed, David (January 2, 1978). "How Often is TV Coverage 'Lights, Camera, Disruption'". The Monday Herald-Leader. p. B-15. Retrieved August 30, 2021.
  22. ^ Reed, David (January 23, 1977). "How About A Ch. 36?". Sunday Herald-Leader. p. 2 (TV Spotlight supplement). Retrieved August 29, 2021.
  23. ^ Reed, David (May 4, 1979). "Top DJ Murray Moves to WVLK". The Lexington Herald. p. D-2. Retrieved August 30, 2021.
  24. ^ "Starr plans merger with Shamrock Broadcasting". The Des Moines Register. May 9, 1978. p. 7S. Retrieved August 30, 2021.
  25. ^ "Broadcasters Announce Merger". Lexington Herald. May 11, 1978. p. B-7. Retrieved August 30, 2021.
  26. ^ "FCC approves broadcasting plan". The South Bend Tribune. June 9, 1979. p. 9. Retrieved August 30, 2021.
  27. ^ "Broadcasting merger told". The Paducah Sun. July 19, 1979. p. 3-D. Retrieved August 30, 2021.
  28. ^ "Buckley barred from serving any public firm". The Lexington Leader. February 8, 1979. p. A-8. Retrieved August 30, 2021.
  29. ^ a b "'Resignations Lead to Firing of Channel 62's General Manager". The Lexington Herald. February 6, 1980. p. D-4. Retrieved August 30, 2021 – via Newspapers.com.
  30. ^ "WTVQ news director leaving, too". The Lexington Leader. January 25, 1980. p. D-6. Retrieved August 30, 2021.
  31. ^ Reed, David (February 10, 1980). "Shamrock Moves Create Broadcast Excitement". Sunday Herald-Leader. p. 2 (TV Spotlight supplement). Retrieved August 30, 2021.
  32. ^ "Frank Faulconer moving to WKYT". The Lexington Leader. January 23, 1980. p. D-9. Retrieved August 30, 2021.
  33. ^ Reed, David (February 11, 1980). "Who's Minding the Store at Channel 62?". The Lexington Herald. pp. D-1, D-6. Retrieved August 30, 2021.
  34. ^ Reed, David (February 15, 1980). "Channel 62's News Director Resigns". Lexington Herald. p. B-5. Retrieved August 30, 2021.
  35. ^ "Channel 62's change to Channel 36 delayed to June 20". The Lexington Leader. May 2, 1980. p. D-7. Retrieved August 31, 2021.
  36. ^ Reed, David (June 20, 1980). "Lexington's TV Drama Will Be Off The Screen As WTVQ Switches Channels". The Lexington Herald. p. B-10. Retrieved August 31, 2021.
  37. ^ Green, Gail (June 20, 1980). "Weather a factor in WTVQ switch". The Lexington Leader. p. D-10. Retrieved August 31, 2021.
  38. ^ a b Reed, David (June 22, 1980). "WTVQ Back On the Air By Monday". Sunday Herald-Leader. p. B-1, B-5. Retrieved August 31, 2021.
  39. ^ Reed, David (June 26, 1980). "Test Pattern Signals Start On Channel 36". The Lexington Herald. p. A-3. Retrieved August 31, 2021.
  40. ^ "WTVQ-TV's troubles prove only semi-tough as video void ends". The Lexington Leader. June 26, 1980. p. A-3. Retrieved August 31, 2021.
  41. ^ White, Susan (October 12, 1988). "Channel 62 to go on the air Saturday after 7-year effort". Lexington Herald-Leader. pp. A1, A12. Retrieved February 21, 2021.
  42. ^ Svokos, Heather (May 12, 1999). "UPN voyages onto Lexington's TVs". Lexington Herald-Leader. p. C1. Retrieved August 30, 2021.
  43. ^ Cropper, Carol Marie (August 20, 1980). "Newsman's Death Shocks WTVQ". The Lexington Herald. pp. A-3, A-4. Retrieved August 31, 2021.
  44. ^ a b White, Susan (June 30, 1981). "Will Ted Koppel have to stifle himself forever here?". The Lexington Leader. p. D-6. Retrieved September 14, 2021.
  45. ^ a b Bailey, Marilyn (July 21, 1981). "WTVQ cutting early newscast, bringing back 'Nightline'". The Lexington Leader. p. C-1. Retrieved September 14, 2021.
  46. ^ "TV station to begin renovation". Lexington Herald-Leader. February 20, 1985. p. A8. Retrieved September 15, 2021.
  47. ^ White, Susan (May 1, 1986). "WTVQ-TV expanding facilities and horizons". Lexington Herald-Leader. p. D1, D3. Retrieved September 15, 2021.
  48. ^ Reed, David (December 18, 1978). "Talk of Changing Networks Could Help Channel 62". The Lexington Herald. p. C-6. Retrieved August 30, 2021.
  49. ^ Reed, David (January 28, 1979). "June Rollins Retires; Three Local Channels Change News Anchors". Sunday Herald-Leader. p. G-14. Retrieved August 30, 2021.
  50. ^ a b c White, Susan (September 30, 1982). "ABC shopping around for a new outlet here?". The Lexington Leader. p. C-6. Retrieved September 14, 2021.
  51. ^ a b c d e f White, Susan (November 2, 1988). "WDKY seeks to be area ABC affiliate". Lexington Herald-Leader. p. A1, A5. Retrieved September 15, 2021.
  52. ^ a b c d e White, Susan (January 21, 1989). "Channel 36 sweetens pot to keep ABC affiliation". Lexington Herald-Leader. p. B1. Retrieved September 15, 2021.
  53. ^ "Media General Exploring Sale of Five Television Stations" (Press release). Media General. 2007-10-29. Retrieved 2007-10-30.
  54. ^ http://www.kentucky.com/179/story/293577.html
  55. ^ "Media General Announces Sale of WTVQ-TV in Lexington, Ky., to Morris Network, Inc" (Press release). Media General. 2008-03-07. Archived from the original on 2012-09-07. Retrieved 2008-03-07.
  56. ^ http://www.kentucky.com/454/story/340715.html interviewed by the Herald-Leader
  57. ^ Reed, David (June 19, 1981). "Canceling 'Nightline' Will Hurt WTVQ's News Image". The Lexington Herald. p. B8. Retrieved September 14, 2021.
  58. ^ http://www.bizlex.com/Articles-c-2009-02-19-85162.113117_Aldridge_looks_to_bring_competitiveness_back_to_WTVQ.html
  59. ^ Warren, Jim (January 12, 1988). "'Happy's' was the last of its kind". Lexington Herald-Leader. pp. D1, D4. Retrieved August 30, 2021.
  60. ^ "Lee Cruse, Hayley Harmon return to TV … on ABC 36". The Lane Report. November 19, 2019. Retrieved August 28, 2021.
  61. ^ Clay, John (July 29, 1982). "No matter how you rate him, Rice shoots for the unusual". The Lexington Herald. p. B-1. Retrieved August 30, 2021.
  62. ^ RabbitEars TV Query for WTVQ
  63. ^ Now a second chance to watch 'Smackdown'. Lexington Herald-Leader. Retrieved on October 31, 2008.
  64. ^ "Antenna TV Affiliation: WTVQ". Retrieved 3 December 2011.
  65. ^ "DTV Tentative Channel Designations for the First and the Second Rounds" (PDF). Archived from the original (PDF) on 2013-08-29. Retrieved 2012-03-24.
  66. ^ http://www.rabbitears.info/market.php?request=station_search&callsign=WTVQ

External links[edit]

Preceded by
none
Channel 62 Lexington occupant
1968-1980
Succeeded by
WLKT-TV