List of newspapers in Iran

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from List of Iranian newspapers)
Jump to: navigation, search
Newspapers, Tehran, 2011

The first Iranian newspapers appeared in the mid-19th century during the reign of Nasir al Din Shah.[1] More specifically, the first newspaper in Iran, Kaghaz-e Akhbar (fa) (The Newspaper), was launched for the government by Mirza Saleh Shirazi in 1837.[2] By 1907 (the era of the Persian Constitutional Revolution), there were 90 newspapers circulating in Iran.[3]

In 1952 under Mohammad Musaddiq's government there were 300 newspapers, including twenty-five dailies.[4] During the 1979 revolution the number of newspapers was 100, of which twenty-three were dailies.[4]

As of 2000 there were 23 Persian dailies, three English dailies and one Arabic daily in the country.[5] In the period between 2000 and 2004 a total of 85 newspapers were closed down in Iran.[6]

There is also a mobile app for reading news in persian language

Iranian newspapers[edit]

Below is a list of newspapers published in Iran.

Title Year est. Language Notes
Abrar Persian
Abrar-e Varzeshi Persian Sports
Afarinesh Persian
Aftab Yazd 2000 Persian
Aftab-e Emruz[7]
Aftab-e Shargh Persian
Andisheh-ye-No Persian currently banned[8]
Asr-e Azadegan 1999 Persian
Asr-e Maa 1991 Persian
Asrar
Azad
Bahar 2000
Donyaye eqtesad[9] 2002 Persian
Ebtekar
Eftekhar[10] Persian
Entekhab 1991 Persian
Eqbal
Esfahan-e Emrooz[11] Persian
Etemad[12] 2002 Persian
Etemaad-e Melli (fa) Persian "Official newspaper of the National Trust Party"[13]
Ettelaat 1926 English, Persian "Centrist...Iran's oldest daily, moderate, a newspaper of record"[14]
Fararu (fa)[15] English, Persian
Fath Persian
Financial Tribune 2014 English
Gilan Emrouz[16] Persian
Goal (varzeshi)
Ham-Mihan 2000
Hambastegi[17] 2000 Persian
Hamshahri 1992 Persian "Centrist press...Owned by Tehran Municipality, it is one of the best-selling dailies with a circulation of about 350,000"[14]
Hamvatan salam[18] Persian
Hayat-e-No Persian currently banned[19]
Iran[20] 1995 Persian "Government newspaper published by the Islamic Republic News Agency. The daily has a circulation of 100,000 and is popular among state officials"[13]
Iran Daily (fa)[21] English "Hardliner press...Pro-government"[14]
Iran Weekly Press Digest
Iran-e Javan Persian
Iran-e Varzeshi Persian
Jame-Jam 2002 Persian "Owned by the Islamic Republic of Iran Broadcasting...hardliner"[13]
Jamee-e Madani
Jame'eh Persian currently banned
Javan[22] Persian "Hardliner...Right-wing daily affiliated with the Revolutionary Guards"[14]
Jomhouri Eslami[23] 1979 Persian "Hardliner...Closely linked to the Supreme Leader. The paper takes the line of adherence to Khomeini's ideals and has consistently taken a radical position on foreign policy issues and a conservative position on domestic and religious issues."[14]
Jomhuriat[24] Persian
Kalemeh Sabz Associated with "Green Movement leader, Mir-Hossein Mousavi"[13]
Kayhan[25] 1943 English, Persian "Hardliner...One of the country's oldest daily papers, run after the revolution by the office of the Supreme Leader, who appoints the editor-in-chief, currently Hossein Shariatmadari. Kayhan is state-funded and has a role comparable to "Pravda" under Stalin."[14]
Khabar
Khane Mellat
Khorasan
Khordad Persian
Khorshid 2008 Persian
Kian
navad 90 (varzeshi) Persian
Neshat 1998 Persian "Aligned with Iran’s reform movement...Neshat’s director and editor in chief were Latif Safari and Mashallah Shamsolvaezi"[13]
Payam Ashna Persian the first newspaper of Alborz province
Payam Zaman Persian
Quds[26] Persian
Resalat[27] 1985 Persian "Hardliner...Owned by the Resalat Foundation, which has strong links to the traditional bazaar merchants-conservative but in favor of a market economy. It reflects the views of the conservative Islamic Coalition Party and the Islamic Association of Engineers"[14]
Salam 1991
Sarmayeh[28] Persian "Centrist...Economic paper run by a former head of the Tehran Stock Exchange, and shut down in October 2009"[14]
Shargh 2003 Persian "Pro-reform"[13]
Sobh-e Emrooz Persian
Taban Persian
Tehran Emrooz "Centrist...Daily set up by a member of the Guardian Council, and close to Tehran Mayor Mohammad-Bager Ghalibaf"[14]
Tehran Times 1954 English "Hardliner...Pro-government"[14]
Tous 1998 Persian "Reformist daily...Published through the Jamee-Rooz publishing company...directed by Mohammad Sadeq Javadi-Hessar with Mashallah Shamsolvaezin as editor in chief."[13] Currently banned
Vaghaye Etefaghyeh Persian
Yas-e-no Persian
Zan 1998

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Abbas Milani (2008). Eminent Persians. Syracuse University Press. p. 395. ISBN 978-0-8156-0907-0. Retrieved 13 September 2014. 
  2. ^ Amin 2014.
  3. ^ Browne, Edward G. The Persian Revolution. reprint. Mage Publishers. 1995. p. 127
  4. ^ a b Shahidi 2006.
  5. ^ Joel Thierstein; Yahya R. Kamalipour (1 January 2000). Religion, Law, and Freedom: A Global Perspective. Greenwood Publishing Group. p. 60. ISBN 978-0-275-96452-8. Retrieved 12 September 2014. 
  6. ^ "Forbidden Iran". Frontline. January 2004. Retrieved 12 October 2013. 
  7. ^ David Menashri (January 2001). Post-revolutionary Politics in Iran: Religion, Society, and Power. Psychology Press. p. 326. ISBN 978-0-7146-5074-6. Retrieved 23 September 2014. 
  8. ^ "Iran bans Andisheh-ye-No daily Press TV 21 December 2009". PressTV. Retrieved 20 May 2013. 
  9. ^ "روزنامه دنيای اقتصاد ، روزنامه صبح ايران". Donya-e-eqtesad (in Persian). Retrieved 20 May 2013. 
  10. ^ "de beste bron van informatie over eftekharnews". Eftekhar News. Retrieved 20 May 2013. 
  11. ^ kiuskportal.com (4 May 2013). "اؾů هان امعůˆŘ˛". Esfahan Emrooz. Retrieved 20 May 2013. 
  12. ^ http://www.etemaad.com/
  13. ^ a b c d e f g Monroe Price (ed.). "Wiki". Iran Media Program (in English and Persian). University of Pennsylvania, Annenberg School for Communication, Center for Global Communication Studies. Retrieved 11 February 2017. Collaborative network designed to enhance the understanding of Iran's media ecology 
  14. ^ a b c d e f g h i j Tehran Bureau 2009.
  15. ^ "فرارو". Fararu (in Persian). Retrieved 13 June 2016. 
  16. ^ "gilantoday.com". Gilan Today. Retrieved 20 May 2013. 
  17. ^ Hambastegi Daily
  18. ^ Majid Salimi, BahariNegar Design. "روزنامهء هموطن سلام". Hamvatansalam (in Persian). Retrieved 20 May 2013. 
  19. ^ Iranian reformist daily banned Press TV. 8 December 2009
  20. ^ "ایران". Iran. Retrieved 20 May 2013. 
  21. ^ "News". Iran Daily. 20 March 2013. Retrieved 20 May 2013. 
  22. ^ Behnegarsoft.com. "جوان آنلاين". Javan. Retrieved 20 May 2013. 
  23. ^ "باسمه تعالي". Jomhourieslami. Retrieved 20 May 2013. 
  24. ^ "de beste bron van informatie over creadit card". jomhouriyat. Retrieved 20 May 2013. 
  25. ^ "روزنامه کیهان". Kayhan News. Retrieved 20 May 2013. 
  26. ^ "SmarterMail Login - SmarterMail". Quds daily. Retrieved 20 May 2013. 
  27. ^ "روزنامه رسالت". Resalat. Retrieved 20 May 2013. 
  28. ^ "sarmayeh". sarmayeh. Retrieved 20 May 2013. 

This article incorporates information from the Persian Wikipedia.

Bibliography[edit]

External links[edit]