From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
ProSieben Logo 2015.svg
Launched 1 January 1989
Owned by ProSiebenSat.1 Media
Picture format 576i 16:9 SDTV
1080i HDTV
Audience share 5.5% (2014, KEK[1])
Slogan We love to entertain you.
Country  Germany
Broadcast area National
Also distributed in:
Italy (South Tyrol)
Eastern Europe
Headquarters Unterföhring, Germany
Sister channel(s) Sat.1
kabel eins
ProSieben Fun
ProSieben Maxx

ProSieben (Sieben is German for seven) is a commercial television station in Germany distributed to a large extent via cable and satellite along with DVB-T (Digital Video Broadcasting – Terrestrial). It began operations on January 1, 1989. Since 2003 the station, as part of the ProSiebenSat.1 Media, is owned by a group of investors led by Haim Saban. ProSieben is Germany's second largest privately owned television company. Although some of ProSieben's programming is self-produced, it also airs many North American imports. On May 3, 2012, ProSieben launched a sister payTV channel called ProSieben Fun. The second sister channel ProSieben Maxx launched on September 3, 2013.

There are three different variants, ProSieben (for Germany), ProSieben Austria (for Austria) and ProSieben Schweiz (for Switzerland). Mostly, the main difference is that they have different adverts and news for every country.

Their motto is "We love to entertain you." Media stars, some German and many American (e.g. Tom Cruise, for the channel's broadcast of Minority Report and cast members of such shows as Lost, Desperate Housewives, or The O.C.) say the motto as part of the station's campaign, these promos being shown as lead-ins to programs.

The "ProSieben Star Force" lead-ins show the German stars of ProSieben as they are involved in tongue-in-cheek funny moments as the station's "Entertainment Agents", with Stefan Raab (TV total), Christoph Maria Herbst (Stromberg), and Michael "Bully" Herbig (Bullyparade) in a more recent promo as an agent.

ProSieben broadcasts from the Astra 1L and 3A satellites and is uplinked by SES Platform Services.



On 13 October 1988, the ProSieben Television GmbH was founded as the successor to Eureka TV. The founding partners were Gerhard Ackermans (51 percent) and Thomas Kirch (49 percent). Shortly after, Thomas Kirch took the channel completely.[2]

On 1 January 1989, ProSieben (then "Pro 7"), began broadcasting from Munich, holding nine hours of programming a day.[3] CEO was Georg Kofler from South Tyrol.[4] ProSieben employed 70 employees at that time and had claims to a range of 2.44 million viewers.[3]

The range was expanded through broadcasting the station via the DFS Kopernikus satellite in July 1989. The broadcasting time was gradually increased to 17 hours a day. ProSieben also received the first terrestrial frequency in Munich for a private broadcaster. Beginning from 8 December 1989, the station was broadcast via Astra 1A satellite.[3]

On 1 March 1990, the television station moved from Munich-Schwabing to Unterföhring near Munich. At this time ProSieben had 120 employees. On 1 January 1990, there was a change in management. Two months later, the ProSieben television studios in Unterföhring were completed. Since 1 October 1990, ProSieben broadcasts its programs around the clock.[3]

In 1991, the 100 percent subsidiary Teledirekt GmbH was founded in order to promote the spread of satellite technology in Germany. In 1992, although ProSieben was still in the red at this time, it founded the special-interest channel, Der Kabelkanal, together with the German Bundespost TELEKOM, in which ProSieben accounted to 45 percent. Since the broadcasts could only be received via cable connection in the beginning, it helped to attract new customers for the Telekom television cable network. In 1995, ProSieben took over all shares for Der Kabelkanal, and renamed it Kabel 1. Now the unencrypted distribution of the programs was done via the SES Astra satellite began.

In July 1992 the establishing of the MGM Media Gruppe München (SevenOne Media today), which was responsible for the advertising of the ProSieben family channel, took place. On 24 September 1993 the SZM Studios (broadcasting center in Munich, since June 2004: ProSiebenSat.1 Produktion GmbH) were inaugurated. At the end of 1993 ProSieben made a profit for the first time.[3]


In 1994, ProSieben launched its teletext service and got a new station logo on 24 October 1994. Also in 1994 the turnover amounted to DM 1.192 billion (now about € 786 million) and the pre-tax profit was DM 144 million (today about € 95 million). On 19 December 1995, ProSieben Television GmbH was transformed into the joint-stock company ProSieben Television AG (after 1996 ProSieben Media AG, since 2000 ProSiebenSat.1 Media AG). Thomas Kirch remained the main shareholder and the Rewe Group was co-shareholder[5] with 41.6 percent. The chairman was Georg Kofler.

1996 ProSieben got a nationwide broadcast license and launched its Internet site. That same year, AT & TV Merchandising Concepts GmbH and Merchandising München KG were bought. Sales rose to DM 1.69 billion.[3]

Subsidiaries of Pro Sieben Media AG 1998 (selection):

  • 100% Asta Vista
  • 100% Starwatch Navigation
  • 100% MGM Mediagruppe
  • 100% Agentur für Urheberrechte
  • 100% Pro Sieben Business Communication
  • 100% Pro Sieben Home Entertainment
  • 100% news agency ddp

In 1997 and 1998, the advertising slots for Switzerland (1997) and Austria (1998) were launched. ProSieben Austria also had its own news broadcast (ProSieben Austria News, formerly ProSieben Austria TopNews). Together with RTL, ProSieben operated a combined slot in Switzerland, which was cancelled after seven months in the spring of 2000. In Austria, there is a program slot on ProSieben Austria, Sat.1 Österreich and kabel eins Austria, which has been continuously expanded. In cooperation with the Austrian station PULS 4, the three-hour morning show Café Puls is offered on all three stations since 2004.

On 7 July 1997 ProSieben went to the stock exchange (at 50-fold oversubscription of the shares). This way a non-voting preference was used to divide up the shares. A year later came the rise into the MDAX.[6] 1998 in Berlin brought the inauguration of the DM 12 million ProSieben building. The Kirch Media AG held accounted for 58.4 percent of ProSieben Media AG in 1998.

1999 brought the founding of the news channel N24,[7] which went on the air in early 2000. ProSieben wanted to make competition for the former monopolist in the fields of television news and business n-tv, which was very popular, mainly because of the stock market boom, and enlarge the family of channels. Meanwhile, N24 has a bigger audience share than n-tv. In 1998, ProSieben took over the news agency ddp.[8]

On 19 September 1999, ProSieben began broadcasting digital multi-channel sound in Dolby Digital format.[9]


The end of 1999 Thomas Kirch brought over his shares in KirchMedia, his father's company, which then made up the majority shares of Sat.1 and ProSieben-Gruppe. On 1 February 2000, the Swiss business lawyer Urs Rohner, was appointed CEO of ProSieben; Georg Kofler who was the CEO of ProSieben since its inception, resigned from the company. Urs Rohner had no experience in the television business. He was appointed at the request of Leo Kirch to legally secure the fusion between Sat.1 and ProSieben.

In March 2000, the ProSieben subsidiary SevenSenses was established, to which in June 2004 merged with the SZM Studios to create the ProSiebenSat.1 Produktion GmbH. On 13 October 2000, twelve years after the founding of ProSieben, the first shares from ProSiebenSat.1 Media AG were traded at the Frankfurt Stock Exchange. In the following month of November, the merger of the marketing companies occurred between Media Group Munich (ProSieben) and MEDIA 1, creating SevenOne Media.

With the merger came the founding of the ProSieben Television GmbH, which operates the ProSieben television station.

Managing Director of ProSieben was Nicolas Paalzow in 2000. He was succeeded in May 2004 by Dejan Jocic, who was then replaced in December 2005 by Andreas Bartl - who was previously CEO of kabel eins. In May 2008, Thilo Proff became chief of the station,[10] followed by Jürgen Hörner (April 2011).[11] Since August 2012, Wolfgang Link is the Managing Director of ProSieben.[12]

Market share ProSieben 1990-2013

After 2003, the ProSiebenSat.1 Media belonged to a group of investors surrounding Haim Saban.[13]

In 2005, Axel Springer SE wanted to take over ProSieben for approximately €2.2 billion which would have created the third largest media group in Europe. This purchase, however, at the end of 2005 / beginning of 2006 was not authorized by the Federal Cartel Office and the Commission on Concentration in the Media (KEK). On 31 January 2006, Springer finally announced the failure of the takeover. Saban stuck to the intention to sell the channel. On 14 December 2006 the investment companies KKR and Permira took over a majority shares (50.5 percent) in the stock capital of ProSiebenSat.1 Media AG and became new majority shareholder.[13]

In 2007, through the initiative of KKR and Permira, ProSieben bought the SBS Broadcasting Group,[10] for 3.3 billion and financed the acquisition largely through loans.[14]


Current Foreign Series[edit]

Current German Programmes[edit]

Event show[edit]

  • Bundesvision Song Contest (annually)
  • TV total events:
    • Turmspringen (diving, annually)
    • (poker, monthly)
    • Stock Car Crash Challenge (like banger racing on a muddy indoor track, annually)
    • Wok-WM (annually)
    • Autoball (football with cars and a very big ball, every two years)

Former Foreign Series[edit]

Former German Programmes[edit]

See also[edit]


  1. ^ url=
  2. ^ "1984 - 1988". ProSiebenSat.1. Retrieved 14 August 2015. 
  3. ^ a b c d e f "1989 - 1996". ProSiebenSat.1. Retrieved 14 August 2015. 
  4. ^ "Dr. Georg Kofler". Kofler Energies. Retrieved 14 August 2015. 
  5. ^ "Rewe wird Großaktionär bei TV-Sender Pro Sieben" (in German). DIE WELT. 5 January 1996. Retrieved 19 August 2015. 
  6. ^ "Finanzinvestoren verabschieden sich: ProSieben zieht es in den Dax" (in German). n-tv. 17 January 2014. Retrieved 19 August 2015. 
  7. ^ "ProSieben-Gruppe gründet Nachrichtensender N24". (in German). Retrieved 19 August 2015. 
  8. ^ "1997 - 2000". ProSiebenSat.1. Retrieved 19 August 2015. 
  9. ^ Johannes Hofmeister. "Fernsehen in der Bundesrepublik Deutschland seit 1980". (in German). Retrieved 19 August 2015. 
  10. ^ a b "ProSieben-Chef steigt auf" (in German). manager magazin. 5 May 2008. Retrieved 25 August 2015. 
  11. ^ "Jürgen Hörner wird neuer ProSieben-Geschäftsführer". (in German). 4 March 2011. Retrieved 25 August 2015. 
  12. ^ "Großes Stühlerücken: Neue Chefs für ProSiebenSat.1-Sender" (in German). SPIEGEL ONLINE. 31 July 2012. Retrieved 25 August 2015. 
  13. ^ a b Michael Hanfeld (15 December 2006). "Haim Saban nimmt Abschied von Pro Sieben Sat.1" (in German). Frankfurter Allgemeine. Retrieved 25 August 2015. 
  14. ^ Donald Koeleman (27 June 2007). "ProSiebenSat.1 acquires SBS". Broadband TV News. Retrieved 25 August 2015. 

External links[edit]