The Sunday Times (South Africa)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
The Sunday Times
Sunday Times Logo.gif
Type Weekly newspaper
Format Broadsheet
Owner(s) Times Media Group
Publisher Mike Robertson
Editor Phylicia Oppelt
Founded 1906
Language English
Headquarters Johannesburg
Circulation 442, 018 weekly
Readership 3, 436 000
Sister newspapers The Times, Financial Mail, Business Day, Sowetan
Website sundaytimes.co.za

The Sunday Times is South Africa's biggest Sunday newspaper. Established in 1906, the Sunday Times is distributed all over South Africa and in neighbouring countries such as Lesotho, Botswana and Swaziland.

History[edit]

The Sunday Times was first published on 4 February 1906 as a weekly, sister publication of the Rand Daily Mail which at the time was ‘standing alone’ against its rival Transvaal Leader.

Founding editor George Herbert Kingswell introduced the slogan ‘A paper for the People’. It was later changed to The Paper for the People’, a slogan that is still in use today.

For the first edition of the paper, published on 4 February 1906, 11 600 copies were printed and soon sold out, forcing the paper to print an additional 5000 copies. By November 1909 the paper sales had risen to 35 000.

In 1992, the former columnist Jani Allan sued the British broadcaster Channel 4 for libel over affair allegations involving her and Eugene Terre'Blanche.[1] Allan had previously interviewed the AWB leader for the Sunday Times.[2] Allan had already settled out of court with the London Evening Standard and Options magazine over similar allegations.[3] The then-news editor of the newspaper, the late Marlene Burger[4] and newspaper astrologer Linda Shaw[5] testified against Allan. Prior to the libel suit, Allan had published articles for the newspaper dismissing the affair allegations.[6] Allan also allowed the newspaper to publish answerphone messages left by Terre'Blanche as well as her threats of taking legal action against Terre'Blanche for nuisance contact.[7] Allan lost the case; the judge ruled that she had not been defamed but did not conclude whether or not an affair had taken place.[8] The case became notorious for violence and a dirty tricks campaign.[9][10] Publications such as the Financial Mail and Allan herself speculated that the defence witnesses were paid by the De Klerk regime in an attempt to destabilise the far-right in South Africa.[11] Shaw recounted her editor, Ken Owen's reaction to the case "When I came back from London. Owen stood in the middle of the newsroom and said: 'You have single-handedly destroyed the reputation of every journalist in the country and we have become the laughing stock."[12]

On 13 November 2005, The Sunday Times broke the story that the African National Congress (ANC) leader Jacob Zuma was being investigated on rape charges. It was reported that Jacob Zuma considered legal action against the publication, although it later emerged that an investigation was in fact under way. On 6 December 2005, official rape charges were filed against Jacob Zuma. Zuma would later be acquitted of rape.

On 5 November 2007 it was reported that a consortium containing some senior government figures had launched a bid to purchase 100% of Avusa (previously Johncom), the company that owned The Sunday Times.[13]

In March 2007, Zuma sued the paper for 6 million Rand over two columns by popular columnist David Bullard. The two columns, "Stupidity a mitigating circumstance for Zuma", published on 16 April 2006, and "Visit the Zuma website to see what was meant" (7 May 2006) were cited by Zuma as defamatory and an "impairment of his dignity".[14] Although David Bullard was found to be operating within the ethical bounds of The Sunday Times regarding the two columns, he would later fall out of favour with Editor Mondli Makhanya.

On 10 April 2008 Bullard was fired from The Sunday Times after the publication of a column on 6 April 2008 (Uncolonised Africa wouldn’t know what it was missing) received stern protest from several political parties. The editor apologised for the column, saying "by publishing him (Bullard) we were complicit in disseminating his Stone Age philosophies".[15]

In September 2008, The Sunday Times was again vigorously attacked for publishing a highly controversial piece, this time in the form of a cartoon by critically acclaimed cartoonist Jonathon Shapiro (Zapiro). The cartoon depicted Jacob Zuma getting ready to rape the Justice System while being assisted by the leaders of various ANC and political factions and parties. Zapiro denied any ambiguity between Jacob Zuma's depiction as a rapist in the cartoon and his earlier rape trial. The Sunday Times and its editor were slated by various ANC officials. A joint press release by the ANC, the South African Communist Party and the ANC Youth League lambasted The Sunday Times editor, describing him as a dictator, and called for his replacement: "We can only hope that the newspaper will find a suitable leadership other than the ranting dictator who finds joy in manipulating the truth."[16]

Editors[edit]

1906 – 1909: Founding editor George Herbert Kingswell launched the Sunday Times along with Rand Daily Mail owner Sir Abe Bailey. Kingswell was initially offered the job as Rand Daily Mail (The Fourth Estate, Joel Mervis), but instead looked to create a weekly paper.

1909 – 1910: Lewis Rose Macleod named editor.

1910-1942: Joseph Langley Levy, a drama critic and leading cultural figure in Johannesburg, was born in Liverpool, England on 25 May, 1887. Editor of the Sunday Times for 32 years, he saw circulation rise from 35 000 to 150 000, penetrating every province and reaching towns and villages scattered over an area of almost half-a-million square miles. He died in Johannesburg on 11 May 1945.

1942-1947: E.B ‘Chook’ Dawson - remembered as the first of the paper's 'shirtsleeves editors', a journalist who hated ostentation in either people or prose. At the time of his death in 1957 he was also remembered as a hero of Delville Wood who saved a comrade's life during the epic battle in World War 1.

1947-1958: N.A.G Caley named editor

1959-1975: Joel Mervis has been credited as transforming the Sunday Times it into the most widely read and powerful weekly in South Africa during his tenure as editor.

1975-1990: Albert Tertius Myburgh (26 December 1936 - 2 December 1990) was a South African journalist and editor, best known as editor of the Sunday Times. Myburgh resigned as editor of the Sunday Times in September 1990 after 15 years. His next role was to be as ambassador to Washington or London. Only four days later he was diagnosed with terminal cancer and died at home in December of the same year.

1991 - 1996: Ken Owen named editor.

1996 – 1998: Brian Pottinger was also the deputy chair of the South African National Editor's Forum during this time. He would go on to becoming the managing director of Times Newspapers Limited and in 2000 would be appointed at publisher of the Sunday Times. From 2003 -2007 he was the Chief Executive Officer of the Africa Division for Johnnic Communications Limited.

1998 – 2000: Mike Robertson was the editor and associate publisher for the Sunday Times during this period. He was previously the deputy editor, chief assistant editor, assistant editor and political correspondent for the newspaper. He is currently the publisher of the Sunday Times and managing director of Times Media Group’s media operations.

2002 – 2003: Mathatha Tsedu was the deputy editor of the Sunday Independent, the deputy editor of the Star then the Deputy Chief executive of the SABC news, before becoming editor of the Sunday Times in 2002. In 2003 he was dismissed as editor of the Sunday Times. In 2014, the SA National Editors’ Forum announced Mathatha Tsedu would serve as its executive director.

2004 – 2010: Mondli Makhanya was appointed as editor of Sunday Times. A political writer and editor, he became the Mail & Guardian editor in 2002 before joining the Sunday Times in 2004. In 2010 Makhanya was promoted to Editor in Chief of Avusa Media newspapers (including The Times and Sowetan, Sunday World).

2010 – 2013: Ray Hartley was the founding editor of daily newspaper The Times in 2007, before taking over the reins as Editor of the Sunday Times in 2010 after Makhanya left. During Hartley's tenure as editor, Sunday Times journalists won virtually all the awards on offer, including the prestigious Standard Bank Sivukile and Taco Kuiper awards for investigative journalism. He is currently editor at large for the Times Media Group and launched the Rand Daily Mail website in 2014.

2013 to present: Phylicia Oppelt became the first female editor of the Sunday Times. Oppelt previously was the editor of the Daily Dispatch from 2005 to 2008, and as editor of Business Times from 2008 to 2010. In 2010, she was appointed editor of The Times, which had entered the market in June 2007 under Hartley's editorship.

Bibliography[edit]

  • Bullard, David (2002). Out To Lunch. Jonathan Ball Publishers.  (First edition of Out To Lunch columns originally published in the Sunday Times.)
  • Bullard, David (2005). Out To Lunch Again. Jonathan Ball Publishers.  (Second edition of Out To Lunch columns originally published in the Sunday Times.)
  • Bullard, David (2007). Screw it, Let's Do Lunch!. Jonathan Ball Publishers.  (Third edition of Out To Lunch columns originally published in the Sunday Times.)
  • Dreyer, Nadine (2006). A Century of Sundays: 100 Years of Breaking News in the Sunday Times, 1906–2006. Zebra.  (Centenary special edition compilation)
  • Mervis, Joel (1989). The Fourth Estate, a newspaper story. Jonathan Ball Publishers. 

Distribution areas[edit]

Distribution[17]
2008 2013
Eastern Cape Y Y
Free State Y Y
Gauteng Y Y
Kwa-Zulu Natal Y Y
Limpopo Y Y
Mpumalanga Y Y
North West Y Y
Northern Cape Y Y
Western Cape Y Y

Distribution figures[edit]

Circulation[18]
Net Sales
Oct - 12 Dec 449 799
Jul - 12 Sep 451 676
Apr - 12 Jun 452 785
Jan - 12 Mar 455 129

Readership figures[edit]

Estimated Readership[19][20]
AIR
12 Jan – 12 Dec 3 411 000
11 Jul – 12 Jun 3 688 000

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ Channel 4 sued The Independent. 21 July 1992
  2. ^ Wren, Christopher S. (7 October 1990). "Rumblings on the Right". New York Times. 
  3. ^ Jani Allan fights on despite 300,000 pounds libel costs The Independent. 6 August 1992
  4. ^ Marlene Burger: Legendary news editor Sunday Times. 3 May 2009
  5. ^ Courtroom 14: the Owl has landed The Independent. 25 July 1992
  6. ^ Allan, Jani.The REAL story of me and ET and the SAP, Sunday Times, 2 January 1989, p.1
  7. ^ Terre Blanche scandal: "Darlinkie" phone plea claim. The Times. 31 July 1989
  8. ^ "Century of Sundays". Carte Blanche (TV series). 3 May 2006. 
  9. ^ Jani Allan Libel Case: Shadow of violence hung over trial The Independent. 6 August 1992
  10. ^ Four dirty tricks they played during the Jani Allan case: Nick Cohen and David Connett in London and Chris McGreal in Johannesburg peer into the murky background surrounding last week's Jani Allan libel case The Independent. 9 August 1992
  11. ^ [Leading article]. Financial Mail. 6 August 1992
  12. ^ Dreyer, Nadine. A Century of Sundays: 100 Years of Breaking News in the Sunday Times, 1906–2006. Zebra. 
  13. ^ The Guardian
  14. ^ The Arms Deal Virtual Press Office http://www.armsdeal-vpo.co.za/articles10/slur.html
  15. ^ The Times http://www.thetimes.co.za/Columnists/Article.aspx?id=747138
  16. ^ Official ANC Web page http://www.anc.org.za/show.php?doc=ancdocs/pr/2008/pr0908.html
  17. ^ "Sunday Times Website". Retrieved 20 March 2013. 
  18. ^ Audit Bureau of Circulations (S.A)
  19. ^ SAARF AMPS (Previous Presentations)
  20. ^ SAARF AMPS (Industry Presentations)

The Fourth Estate, Joel Mervis, 1989 A Century of Sundays: 100 Years of Breaking News in the Sunday Times, 1906-2006

External links[edit]