TV3 (Malaysia)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
TV3
Sistem Televisyen Malaysia Berhad
TV3 logo
Launched 1 June 1984 (1984-06-01)
Owned by Media Prima Berhad
Picture format 576i 4:3 SDTV
Audience share 24% ([1] 2013, )
Slogan Keriangan sentiasa bersamamu di TV3 (The fun is always with you on TV3), used only in station identifications
Country Malaysia
Broadcast area Nationwide
Affiliates TV9
Headquarters Bandar Utama, Petaling Jaya, Selangor[2]
Sister channel(s) ntv7
8TV
TV9
Website www.tv3.com.my
Availability
Terrestrial
Analogue Channel 12 (VHF) / Channel 29 (UHF) (Klang Valley) [2]
MYTV (Malaysia) Test transmission[4]
Satellite
Astro (Malaysia) Channel 103 [2]
NJOI (Malaysia) Channel 103 [5]
Cable
ABNXcess (Malaysia) Channel 103
IPTV
HyppTV Channel 103 [3]
Streaming media
Live streaming live.tonton.com.my/livetv/index-tv3.html (Malaysia only)

TV3 is a Malaysian private, free-to-air television channel owned and operated by the Media Prima Berhad, a Malaysian conglomerate. It began broadcasting on 1 June 1984. Now it broadcasts 24 hours a day, although in September 2014, this channel broadcast from 6:30 a.m. until 2:30 a.m. due to low audience ratings outside this time.

In 2013, TV3 remained the most watched television station in Malaysia, despite the declining viewership of free-to-air television, due to the high penetration of its sister channels, RTM Free TV, Pay TV and the further roll-out of free-to-air digital television.[6]

Similar to most television stations in Southeast Asia, TV3 is known for its soap operas.

History[edit]

TV3 began broadcasting on 1 June 1984 at 18:00 local time, launched by the Prime Minister Tun Dr. Mahathir bin Mohamad.

On 28 July 1984, TV3 became the first commercial channel in collaboration with RTM bringing Malaysians the live coverage of the Los Angeles Olympics. The same was also done in 1988 and 1992.[citation needed]

Programming[edit]

Prior to the introduction of daytime broadcast that includes Early Morning Show: Malaysia Pagi Ini 1985-1994 7:30am-9:30am and Late Morning Show: Malaysia Hari Ini in 1994, TV3 broadcast on Mondays to Wednesdays starting at 4:30 p.m., Thursdays at 1:10 p.m., Fridays at 12:00 p.m. (later 9:00 a.m.) and Saturdays and Sundays at 9:00 a.m.. Transmissions ended at around 12:30 a.m. after the news, except for Saturdays.

The first 24-hour broadcast of TV3 was on 31 August 1997 as the first 24-hour television station in Malaysia, but was discontinued after almost a year due to unpopularity and the Asian financial crisis. 24-hour broadcasting on TV3 returned in 2003 in the Ramadhan month. The current 24-hour broadcasting on TV3 began in January 2010, although TV3 may remain sign-off due to maintenance. Between November 2010 and January 2011, TV3 broadcast from 6:30am to 12:30am.

The prime-time soap operas were initially broadcast for 30 minutes a day (21:15-21:45) in 2010, then expanded to 90 minutes (21:15-22:45) in 2011, then 120 minutes (21:00-23:00) in 2012, and now 150 minutes (21:00-23:30). Generally, Nightline follows the soap opera.

The main news program is Buletin Utama, broadcast at 20:00-20:30, and the morning news program is Buletin Pagi, broadcast at 09:00-10:00. As of 2013, Buletin Pagi is broadcast from 9:00 am – 9:30am. During floods, news programs are expanded, and added midday news.

Programmes broadcast by TV3[edit]

Series dramas[edit]

Movies[edit]

News[edit]

Documentaries[edit]

Talkshows[edit]

Animation series[edit]

Features[edit]

Since its launch, TV3 has been the leading television station in Malaysia and has twice reached 51% of audience share, the highest share ever achieved by a Malaysian television station.[citation needed] In terms of advertising revenue, the company retains its leadership position and continues to produce strong revenue growth from advertisements. TV3 continues to upgrade its equipment for production and transmission, and its employees receive continuous exposure and training in television production. This has enabled TV3 to remain as the premier private commercial broadcaster.

TV3 together with TV9 and local English language daily the New Straits Times and Malay language daily Berita Harian form the largest media group in Malaysia, collectively known as Media Prima Berhad. It is currently headed by Ahmad Izham Omar.

With Malaysia on the track to economic recovery, there has been a correspondingly steady demand for local programmes, whether it be news, current affairs, magazines, talk shows, sports, documentaries, dramas or films. With a strong base of television producers have revolutionised local content production to admiral levels in the broadcast industry. The station has been a trendsetter by producing quality local production and has caught the attention and loyalty of Malaysians. Believing in the precept that local content is the way to go, TV3 continues to invest in people and equipment to produce quality local content. However, the station also broadcasts a balance of quality foreign content movies, dramas, situation comedy, documentaries and sports.

TV3 currently broadcasts on VHF Channel 12 and UHF Channel 29.[2] It is widely seen as favouring the government and not giving enough coverage for the opposition. TV3 is testing digital terrestrial television, using the Chinese DMB-T/H system. Its coverage is limited to Kuala Lumpur City area only.[citation needed]

Trivia[edit]

Slogans[edit]

  • TV3! Untuk Anda (TV3! The Your Channel Third For Network) (1984-1987)
  • Rangkaian Sukaramai (Everyone's Favourite Network) (1987-1994)
  • Berita Terkini Hiburan Sensasi (First In News, Best In Entertainment) (1994-2000)
  • Duniamu (Your World) (2000-2006)
  • Pilihan Hatiku (My Heart's Choice) (2006-2007)
  • Di Sisimu (At Your Side) (2007-2008)
  • Inspirasi Hidupku (The inspiration of my Life) (2008–2014)
  • 3 Dekad Bersama TV3 (3 decades with TV3) (30th anniversary, 2014)
  • Keriangan sentiasa bersamamu di TV3 (The fun is always with you on TV3) (June 2014 – present) (used only on station identifications)

Criticism and controversy[edit]

In Singapore, the channel ran into controversy because it broadcast programmes in Cantonese, which ran contrary to the Singapore government's policy of promoting Mandarin instead of other dialects in broadcast media.[7] Consequently, it prevented people in government-built housing blocks from installing the special antennas required to receive the channel.[8] In addition, it prevented local newspapers and magazines from carrying listings for TV3, even though these were available for the other Malaysian channels.[9] TV3 was available on Singapore CableVision (now StarHub TV), Singapore's only cable TV operator, until it was removed on 11 July 2002 owing to copyright issues.[10]

In 2007, a reality television programme which broadcast on TV3 called Sensasi was banned, amid accusations that host Awaluddin Ashaari was humiliating guests, and complaints that actress Rosnah Mat Aris touched on sensitive issues relating to Islam.[11] Another reality television show, Teleskop, was banned in 1995 after panellist Nasir Jani's swearing on air.[12]

In 2010, TV3 broadcast a controversial Hari Raya Aidilfitri advertisement, which incorporated elements of Christianity, Hinduism and Buddhism in the Aidilfitri celebrations, and sparked a huge public outcry, especially from Muslims. The advertisement was withdrawn after just a few days, and TV3 was fined RM50,000 for the broadcast.[13]

See also[edit]

References[edit]

  1. ^ [1]
  2. ^ a b c Malaysia TV: Television Stations and Channels
  3. ^ "HyppTV TV Guide (includes the LCN number of each channel)". 
  4. ^ "New Sabah digital TV experience". Daily Express. 7 July 2015. Retrieved 13 January 2016. 
  5. ^ "Channels - TV, Radio dan Prabayar (official list of all channels available on NJOI)". 
  6. ^ "Financial & Business Review For 2013" (PDF). Media Prima Berhad. p. 17. Retrieved 24 February 2013. 
  7. ^ Singapore-Malaysia Relations Under Abdullah Badawi, Saw Swee-Hock, K. Kesavapany Institute of Southeast Asian Studies, 2006, page 83
  8. ^ Far Eastern Economic Review Asia Yearbook, page 30
  9. ^ Media and Culture in Singapore: A Theory of Controlled Commodification, Kokkeong Wong, Hampton Press, 2001, page 75
  10. ^ SCV asked to take off two Malaysian TV channels, Today, 11 July 2002
  11. ^ 'Sensasi' ban: Malaysian talk shows prove unprofessional, disrespectful, Brunei Times, March 8, 2007
  12. ^ TV3 show BANNED, The New Paper, 1 February 1995
  13. ^ TV3 fined RM50,000 for humiliating and insulting Islam, Malaysian Insider, 21 October 2010

External links[edit]