National State Television and Radio Company of the Republic of Belarus

From Wikipedia, the free encyclopedia
  (Redirected from Belteleradio)
Jump to: navigation, search

Coordinates: 53°55′23″N 27°37′44″E / 53.92306°N 27.62889°E / 53.92306; 27.62889

National State TV and Radio Company of the Republic of Belarus
Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь
Type Broadcast radio and television,
online
Country Belarus
Availability National; International
Headquarters Makayonka St. 9, Minsk
Owner Government of Belarus
Key people
Ivan Eismont (Chairman)[1]
Launch date

15 November 1925 (Radio)[2]

1 January 1956 (Television)[3]
Official website
http://www.tvr.by/

The National State TV and Radio Company of the Republic of Belarus (Belarusian: Нацыянальная дзяржаўная тэлерадыёкампанія Рэспублікі Беларусь, Russian: Национальная государственная телерадиокомпания Республики Беларусь) (Belteleradio) is the state television and radio broadcasting service in Belarus.

On January 1, 1993, it was admitted as a full active member of the European Broadcasting Union under the name Belarusian Television and Radio Company (BTRC).[4]

Broadcasting tower of the BTRC at 6 Kamunistychnaya st.

Television[edit]

Belteleradio operates six television channels, of which five are distributed nationally and one is distributed internationally.[3][5]

Radio[edit]

Belteleradio operates two national radio services and three regional FM services.[2]

Censorship and propaganda[edit]

See also Censorship in Belarus

International experts and the Belarusian opposition traditionally name the state TV as one of the main instruments of propaganda by the authoritarian regime of Alexander Lukashenko. It is being accused of misinformation, advocating political repressions and rigging of elections, smearing regime critics.[8][9]

Employees and top managers of state TV channels, including channels of BTRC, have several times been subjects to sanctions from the EU and the United States.[10]

References[edit]

  1. ^ "Administration". Belteleradiocompany. Retrieved 14 February 2018. 
  2. ^ a b "Radio Channels >> Belteleradiocompany". Belteleradiocompany. Retrieved 11 March 2014. 
  3. ^ a b "TV Channels >> Television >> Belteleradiocompany". Belteleradiocompany. Archived from the original on 15 April 2014. Retrieved 11 March 2014. 
  4. ^ "EBU-UER / Active Members". European Broadcasting Union. Retrieved 11 March 2014. 
  5. ^ "Тэлеканалы >> Тэлебачанне >> Белтэлерадыекампанiя" (in Belarusian). Belteleradiocompany. Archived from the original on 28 May 2013. Retrieved 11 March 2014. 
  6. ^ "NTV-Belarus >> Television >> Belteleradiocompany". Belteleradiocompany. Archived from the original on 15 April 2014. Retrieved 11 March 2014. 
  7. ^ "About Radio | Radio Belarus". Belteleradiocompany. Retrieved 11 March 2014. 
  8. ^ Посол Польщі Генрик Літвін: Втратити добрий час – це великий ризик для України - СЕРГІЙ ЛЕЩЕНКО, Ukrayinska Pravda, 8 November 2011. Henryk Litwin, former ambassador of Poland to Belarus: "Television in Belarus is exclusively state propaganda"
  9. ^ Edward Lucas Podcast: Belarus propaganda - 20.01.2017. Edward Lucas, editor at The Economist: “in Belarus the state television maintains Soviet levels of venom and mendacity.“
  10. ^ Поўны спіс 208 беларускіх чыноўнікаў, якім забаронены ўезд у ЕС [Full list of 208 Belarusian officials banned from entering the EU] - Nasha Niva, 11 October 2011

External links[edit]