From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
This article is about a broadcaster. For other uses, see TVB (disambiguation).
Television Broadcasts Limited
Traded as SEHK0511,OTC Pink: TVBCY
Industry Television broadcasting
Founded November 19, 1967; 49 years ago (1967-11-19) in Broadcast Drive, Kowloon, Hong Kong
Headquarters 77 Chun Choi Street
Tseung Kwan O Industrial Estate, New Territories, Hong Kong
Key people
Mona Fong (Executive chairman), Norman Leung (Executive Deputy chairman)
Products TVB Jade, TVB Pearl, TVBI, TVB Network Vision, TVBS,, TVB Publishing, etc.
Revenue $4.33 billion HK dollars (2007)
Number of employees
4532 (2007)
Traditional Chinese 電視廣播有限公司

Television Broadcasts Limited, commonly known as TVB, was founded as the first wireless commercial television station in Hong Kong. TVB runs five free-to-air television channels in Hong Kong, and is one of two free-to-air terrestrial television broadcasters in Hong Kong, and one of the largest commercial Chinese programme producers in the world. It commenced broadcasting on 19 November 1967.[1] It has a staff of about 4,500. Its commercial rival for free-to-air terrestrial television broadcasts is Asia Television (ATV), whilst the government-owned Radio Television Hong Kong (RTHK) produces television programmes, but does not itself broadcast them.[2]

When TVB first began broadcasting, to distinguish it from the cable television broadcaster, Rediffusion Television, it was commonly known as "Wireless Television" (無綫電視 Cantonese: mou4 sin3 din6 si6) in Chinese. It is still usually referred to with that name, although there is more than one terrestrial television station now. The company's previous chairman was Sir Run Run Shaw.[2]

TVB's headquarters (Hong Kong TVB City) is Asia's largest commercial television production centre.

TVB currently operates five free channels in Hong Kong: TVB Jade (Cantonese) and TVB Pearl (English) are TVB's flagship television channels. Under the digital terrestrial television platform, which formally commenced on 31 December 2007, J2 and iNEWS are new channels launched with standard definition, while J5 is Hong Kong's first 24-hour broadcasting free channel in high definition.[3][4] TVB relaunched its pay-tv service in 2014 under a new brand, changing the name from TVB Pay Vision to TVB Network Vision. TVB Network Vision's channel are carried by PCCW NowTV service because of a carriage agreement dating from the pay-TV network's inception. Network Vision is run by veteran TVB executive, Felix To.[5]

TVB reaches out to the Overseas Chinese communities. Its productions are available in Mainland China, Taiwan, Macau, the United States, United Kingdom, Canada, Australia, Ireland, New Zealand, Thailand, Malaysia, and Singapore, among others, on channels such as TVB's own TVB-Europe [1] subscription satellite service.[6] In Taiwan, TVB operates through its TVBS subsidiary.

Many of Hong Kong's film and pop stars started their careers at the station through drama series produced by TVB. Special TVB events such as the annual TVB Anniversary Celebration are broadcast to planetary audience. TVB also runs talent programmes such as the annual Miss Hong Kong and Miss Chinese International beauty pageants. Successful contestants may be offered TVB's contracts and represent Hong Kong to take part at world-class beauty contests, including the Miss World Pageant.

Notable events[edit]

The following are some of the notable events which have marked TVB's history:

  • On 19 November 1967, Jade broadcast live at 09:00 the day of the 14th Macau Grand Prix, for Hong Kong's first live show. At 16:00, at Ocean Terminal in Tsim Sha Tsui Kai broadcast ceremony, then-Governor David Trench came over helicopter. The company's first general manager was the Australian journalist Colin Bernall (1913–76).
  • In 1968, TVB produced and aired its very first TV series "West Side Story Love Day", for the first time using satellite broadcast of the Olympic Games and in 1969 the first man landed on the moon.
  • On 18 June 1972, for the first time the use of electronic news gathering equipment, TVB reported Hong Kong's Tsui Ping Road landslide.
  • In 1973, TVB organised the first Miss Hong Kong Pageant.
  • On 11 July 1976, to the global satellite broadcast for the first time Miss Universe held in Hong Kong campaign, a global audience of more than 500 million people.
  • In November 1992, at the Silver Jubilee, TVB held the world's first International Symposium on Chinese television (International Symposium on prospect & challenges in Chinese Television Broadcasting), more than 200 broadcasters around the world, Chinese industry representatives.
  • On 14 February 2004, reduction of production departments Variety about 70 jobs, lead to the Hong Kong Confederation of Trade Unions to help set up the first wireless employees union, also launched on 16 February "Black Operations" expression of dissatisfaction with employers In 23 February meeting held its first labour, reflecting dissatisfaction.
  • On 31 December 2007, at 19:00, TVB launched the official start of digital terrestrial broadcasting services.
  • On August 2008, TVB was invited to Beijing Olympic Broadcasting, and was involved in the production of television broadcast Olympic Equestrian Events.
  • On 8 November 2008, the first major international beauty pageant production of television programmes, held in Macao and called the 48th Miss International, was broadcast on TVB.


TVB dominates most of the television market in Hong Kong, but it is not considered the powerhouse it used to be. It started in 1965 as a competitor to what was then called Rediffusion Television, later become ATV, a cable operator that charged subscription fees for its operation, and the only terrestrial competitor to TVB. One of the first shows launched was Enjoy Yourself Tonight in 1967.

TVB receives praise for its programming from a wide range of demographics, including the middle class, as was the case with its 2004 historical drama series War and Beauty. Its programme line-up features a steady stream of soap operas, variety shows and other populist fare.

TVB has been criticised for signing exclusive contracts with many local celebrities which restrict them from appearing on other local television stations. Hong Kong's Cable T.V. claims it is unfair competition (although Asia Television, another major television station in Hong Kong, disagrees). In fact, many artists do not have exclusive contracts with TVB and are free to show up in programmes produced by other local television stations or out-sourcing production houses.

The annual TVB Music Awards ceremony is one of the biggest for Cantopop personalities. It is widely rumoured that TVB distributes the awards to those who are obedient to the company's demands, and the Independent Commission Against Corruption has investigated the arrangement of the awards.[7] It ruled that three TVB staff members under scrutiny were not guilty. Afterwards, TVB reformed its music programmes in a bid to reestablish their authority.[8]

On the other hand, TVB was awarded the National Association of Broadcasters's (NAB) International Broadcasting Excellence Award in 2001. The award recognised the company's outstanding contributions to the community through a wide range of charitable programmes and activities. Hong Kong thus becomes the first city in Asia to receive this prestigious award in this area.[2][9]

In 2005, TVB, in association with the Hong Kong Jockey Club, organised the biggest fund-raising campaign in the company's history in response to South-East Asia's devastating tsunami. It raised over one hundred million Hong Kong Dollars to assist those affected.

In 2000, TVB Australia was established for the Australian market with a 17 channel (14 Chinese and 3 Vietnamese Channel) satellite service. Which has over 25,000 households and over 1,500 commercial outlets with an audience of over 130,000 daily.

From 31 March 2008, TVBS-Europe launched their "Multi-channel" package in Europe. It consists of 5 different channels which include the existing TVBS-Europe Channel plus the addition of TVBN, TVB Entertainment News, TVB Classic and TVB Lifestyle.[10]

TVB Korea was also launched by TVB and CMB


TVB Clear Water Bay headquarters in 2002

TVB was originally located on Broadcast Drive in Kowloon Tong, and was neighbours with RTHK and ATV. By the late 1980s, the company had out-grown the facility at Broadcast Drive, and built a new studio complex, named T.V. City, at 220 Clear Water Bay Road in November 1988.[11] The first TVB City was in fact the old Shaw Movie Town complex used by Shaw Brothers since 1958. The old Broadcast Drive headquarters was later converted into apartments. The first TVB City is now used by Celestial Pictures.

To cope with future development and expansion, TVB began planning in 1998 to develop a replacement facility at the Tseung Kwan O Industrial Estate. The new HK$2.2 billion TVB City came into full operation in October 2003. The new headquarters are built on by far the largest piece of land ever leased by the then Hong Kong Industrial Estates Corporation and the first service-providing company in the area. It has a building area of over 110,000 square metres, 30% more than that of the previous facilities at Clear Water Bay. Studio 1 in TVB City, which can seat an audience of six hundred and thirty, is the largest television production studio among commercial television stations in Asia.[12]

News operation[edit]

Main article: TVB News

TVB broadcasts several news programmes, such as News at 6:30 (Jade) and News at 7:30 (Pearl). It also operates its own news channel, TVBN. (Chinese: TVB新聞台; Cantonese Yale: TVB san man toi) and TVBN2 (Chinese: TVB新聞2台; Cantonese Yale: TVB san man ji toi), through TVB Network Vision (Chinese: 無綫網絡電視; Cantonese Yale: mou sin sau fai din si).


Refer to The List of Directors and their Roles and Functions announced on 20 May 2015

Notable shows from TVB[edit]


In 2009, TVB drew criticism on Internet forums when its news department lightly dabbed the issue on 4 June Incident during the 20th Anniversary of the event. This was seen as a deliberate act to gain the favour of the Chinese Central Government, and to make their programming more acceptable by Chinese censors. TVB is also criticised for not reporting news that may harm their own interests, such as the mid-term review of both aTV's and TVB's broadcast licensing.[13][14]

The standard of TVB's entertainment programmes, from soap operas to game shows, have also been criticised to be of reducing quality. Soap operas reflect less and less of the lives of the average Hong Kong citizen, and game shows are said to resort to the use of bad language and borderline eroticism, wastage of food and resources, and polluting the minds and children and adolescents.[citation needed]

TVB has also been heavily criticised for being a copycat, copying many elements from the more successful shows on TV, sometimes to the extent that they even copy the entire format of a show, such as Hong Kong Today, with which TVB made Focus on Focus, others drama include "Forensic Heroes" was undeniably a copy from American TV "CSI", "Dicey Business" was a copy of "Las Vegas" .[citation needed]

In the news category of Monte-Carlo Television Festivalin 2015, TVB was awarded the best TV news item for its police brutality against Umbrella Movement protesters story.[15] This story happened in 15 October 2015 during the Movement. In a police operation to clear protesters, seven police officers policemen was graphically filmed carrying off a protester with his hands tied behind his back; then officers took turns to punch, kick and stamp on him for about four minutes. Although the first time this was broadcast, reporters were free to describe the violent actions of the policemen, they were prohibited to do so afterwords. And the videos with those description in the website of TVB was also deleted. Hong Kong citizens complained that this is a type of political censorship and they are worried for the diminishing freedom of speech.[16]

Corruption probe[edit]

On 11 March 2010, the general manager Stephen Chan Chi Wan and four others were arrested on corruption charges by the Independent Commission Against Corruption (ICAC). TVB confirmed that three of their employees were involved, and that their duties and work had been suspended pending further development. Stephen Chan Chi Wan was charged with corruption in September 2010 with TVB declining to comment on the situation.[17] Stephen Chan and his co-accused were acquitted by a court in September 2011.[18]

Channel list[edit]

Hong Kong Free-to-air[edit]

Hong Kong Pay Vision[edit]

  • TVB Window
  • TVB Food
  • TVB Entertainment News
  • TVBN
  • TVBN2
  • TVB Japanese Drama
  • TVB Korean Drama
  • TVB Classic
  • TVB Chinese Drama
  • TVB Drama Select
  • TVB Classic Movies
  • TVB Sports
  • TVB Mainland News
  • Jade Catch Up


  • TVB8 – broadcast in Mandarin
  • TVB Xing He
  • TVBJ (International version of TVB Jade)
  • TVB Korea Channel
  • VV Drama (Singapore only, Selected TVB Drama in Mandarin dubbed)
  • TVB First (Singapore only)
  • TVB Cantonese on Demand (Singapore only)
  • TVBS-Europe
  • TVB Entertainment
  • Asian Action Channel
  • TVB Vietnam
  • Fairchild TV (20% ownership; co-owned with Fairchild Group)
  • Jadeworld

Taiwan (as for TVBS)[edit]

A TVBS logo in Taiwan.


Co-owned by Astro:

Co-owned by HyppTV:

  • 208 TVB8

See also[edit]


  1. ^ The company registered on 26 July 1965 C.R. No:0011781(Television Broadcasts Limited)—The Cyber Search Centre of the Integrated Companies Registry Information System
  2. ^ a b c "Corporate Information". Television Broadcasts Limited. 2006. Retrieved 14 June 2007. 
  3. ^ "Television Broadcasts Limited Provides Hong Kong's One-and-Only Free 24-Hour High Definition Channel". TVB. 12 December 2007. Retrieved 12 December 2007. 
  4. ^ "Picture imperfect". The Standard. Hong Kong. 11 June 2007. Retrieved 6 November 2007. 
  5. ^ Haskins, Will (3 June 2014). "TVB Aims For Pay-TV Turnaround". Media Business Asia. Retrieved 7 July 2014. 
  6. ^ "Corporate Info". TVBI Company Limited. 2007. Retrieved 6 November 2007. 
  7. ^ "Stars arrested over 'rigged' awards". BBC. 17 July 2003. Retrieved 6 November 2007.  Check date values in: |year= / |date= mismatch (help)
  8. ^ "舞影行動終止 何麗全曾國強陳家倫慶清白" (in Chinese). 金羊網. 21 January 2005. Retrieved 11 June 2007. 
  9. ^ "NAB International Broadcasting Excellence Award". National Association of Broadcasters. Retrieved 9 June 2008. [dead link]
  10. ^ Chinese Channel Home Page
  11. ^ [ShawMovieTown Shaw Brothers History]
  12. ^ "Grand Opening of Television Broadcasts Limited's TVB City A Significant Milestone of the Broadcasting and Production Industry in Hong Kong". TVB. 10 December 2003. Retrieved 6 November 2007. 
  13. ^
  14. ^
  15. ^ 'Welcome to Sweden,' Steven Van Zandt Take Top Prizes at Monte Carlo TV Festival
  16. ^ (traditional Chinese (HK))無綫憑7警涉毆曾健超報道再奪國際新聞獎
  17. ^ MAK, Adrian Yau Kee (11 March 2010). "Announcement" (PDF). Television Broadcasts Limited. Retrieved 12 March 2010. 
  18. ^ "TVB boss cleared in corruption case". RTHK. 2 September 2011. Retrieved 7 May 2012. 

External links[edit]